Energia 4.0

A jövő energiája

Szélenergia: a dán csoda

2019. november 28. 09:00 - energia4.0

Dánia a globális éllovas a szélenergia felhasználásában, már ma is több mint 40 százalékban széllel fedezi az áramigényét, de hamarosan meglehet az 50 százalék is. Összehasonlításképpen: Magyarország energiatermelésének csak egy százaléka a szélenergia. De vajon miért ennyivel nagyobb a dánoknál a szél szerepe?

Hagyományok, kiváló üzleti modell, megfelelő ösztönzők, társadalmi konszenzus és persze sok jó szél – sok minden kell egy jó nemzeti szélenergiapiachoz. Ebben Dánia a világbajnok, de vajon miért?

Nézzünk először pár adatot az európai szélenergiáról! Nem meglepő módon, nincsen minden uniós országban szélpark, vannak például olyan apró államok, ahol elég furcsán is néznének ki a turbinák, de nem kapott még rá erre az energiaforrásra például a szomszédjaink közül Szlovákia, Szlovénia, ahogy egyébként a „tengeri”, vagyis elég szeles Málta sem. Ezekben az államokban vagy egyáltalán nincs, vagy csak nagyon kísérleti a program.

kepkivagas1_1.PNG

A listavezetők

Ugyanakkor Dániában már az áramfogyasztás 41 százalékát a szél adja, ez globálisan is piacvezető arány. Szintén nagyon fontos a szél Németországban, amely ország ugyan arányaiban még csak az energiaigényének az ötödét látja el szélből, de mivel sokkal nagyobb piac, így mérete folytán ő a legnagyobb európai szélenergia-termelő. Sőt. globálisan is dobogós, csak Kína és az Egyesült Államok rendelkezik nagyobb kapacitásokkal. Európában kiemelkedő még Spanyolország, az Egyesült Királyság, Portugália és Írország termelése is.

Magyarországon régóta változatlan a beépített kapacitások összesített mérete, amelynek elsősorban szabályozói okai vannak, a teljes kapacitás körülbelül az áramfogyasztásunk egy századát fedezi.

Min múlik?

Az Európai Unióban nagyjából négy elem határozza meg, hogy hol mennyire erős a szél szerepe:

  • a hagyományok,
  • a természeti adottságok (szélerősség, a szél változékonysága és a tengerek adta lehetőségek),
  • a szabályozás, beleértve az elérhető támogatásokat,
  • illetve a hálózatok helyzete.

Ha ezeken a szempontokon végigmegyünk, akkor a sokak által megsüvegelt, igaz néhányak által újabban megkérdőjelezett dán csoda rögtön érthetővé válik.

A hagyományok: Paul la Cour

A globális szélenergiapiac legfontosabb technikai vívmányaiért minden évben kiosztják a Poul la Cour-díjat. Talán a szakmán kívül kevesen tudják, hogy a névadó egy dán polihisztor (tanár és feltaláló) volt, aki 1846 és 1908 között élt.

Eleinte a távíró érdekelte, de végül a korai szélenergia-hasznosításban érte el legnagyobb sikereit. Ha úgy vesszük, a szél energiáját már évszázadok óta használta az emberiség, elég, ha a vitorláshajókra, vagy a szélmalmokra gondolunk, de Poul la Cour találmányai révén közelített a tudomány ahhoz, hogy a szél erejéből elektromosság legyen.

Igen, a szélenergia hasznosításának már több mint száz éve is voltak olyan felfedezései, amelyeket a mai szélparkokban hasznosítanak. A dán hagyományok sokat segítettek abban, hogy a hetvenes években az addig szénintenzív országban indult el az első igazán tudatos szélprogram. A levegőszennyezés már érdekelte a dánokat, és Csernobil után atomellenes törvényt fogadott el az ország.

kepkivagas2_2.PNG

Természeti környezet: egyenletes szél, sekély tengerek

Fújjon sokat a szél! Ennyire egyszerűnek tűnik, hogy mitől ideális egy terület a szélenergia szempontjából. Valójában a szél fontos, de nagyon sokat számít az állandó szélirány, a tervezhető, kiszámítható szélerősség, vagyis az egyenletesség. Dániában nem kifejezetten erős a szárazföldi szél, de az ország nyugati partjainál és a keleti szigeteken jellemzően egyenletes. Ez nagy előny, ahogyan az is, hogy a dán partoknál sok az alig 10 méter mély, de szeles tengerszakasz. Itt érdemben erősebb a szél, de szintén egyenletes, a sekély víz miatt nem sokkal drágább a tengeri telepítés a szárazföldihez képest.

Szabályozás: komoly társadalmi támogatás

Van, akinek tetszik, de sokaknak nem. Mármint a szélerőmű. A szélturbinák látványa ellen sokszor indul társadalmi ellenállás, a projektek egyik legfontosabb részévé vált a meggyőzés. Dániában szerencsére olyan régóta az energiapolitika sarokpontja a szél, hogy néhány problémás esetet leszámítva, a lakosság és a szabályozás támogató volt.

Ebben biztosan segített az is, hogy negyven éve kiváló dán cégek kezdtek el a szélturbinákat gyártani, elsősorban a Vestas, és emiatt a dán ipar is sokat profitál az ágazatból, ma is a dán cégek adják el a legtöbb szélturbinát világszerte.

Az elmúlt években amúgy Európa-szerte volt egy kis törés, az Európai Bizottság csökkentette az állami támogatásokat és olyan modelleket alakított ki, hogy piaci alapon is működőképes legyen a szélenergia, emiatt csökkent a szélerőmű-üzemeltetés jövedelmezősége.

Valamelyest a megújuló energia beruházásokon belül is csökkent így a szélarány, de Dánia kiváló a sokféle szélenergiához kapcsolódó költség (földbérlet, finanszírozás, építés, karbantartás, üzemeltetés, biztosítás) tekintetében.

Vezeték: export és kiegyenlítés

Egy kifejezetten a szélre alapozott áramrendszerben problémát okozhatna a szél időjárásfüggő változékonysága. Dánia nagy szerencséje, hogy nem kell nagyon sok kiegyenlítő erőművet működtetnie, mert olyan nagy transzeurópai vezetékekre csatlakozik, amelyek elbírják a dán szél volatilitását. Sőt, ha kell, időszakosan az ország importálni is képes áramot, miközben a csúcstermelés idején ő az exportőr.

A közös rendszerek miatt még a mai napig sem jellemző, hogy Dániának csúcsterhelésű erőművet kellene telepítenie, de a kérdés azért fennállhat, ha tovább nő a szél szerepe.

Nem könnyű másolni

Mindent egybevetve Dánia szerepe a szélenergiában nem véletlen, hanem hagyományokon, konszenzuson alapszik és a puszta energiatermelésen kívül az is számít, hogy kialakult egy iparági klaszterszerep is Dániában, ami különösen értékessé teszi a rendszert. Más országokban ugyanezek az adottságok nem feltétlenül állnak rendelkezésre, így a dán csoda nem másolható, ugyanakkor az, amit az ország egy ügyesen kiválasztott megújuló forrásnál elért, tényleg példaértékű.

65 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ajovoenergiaja.blog.hu/api/trackback/id/tr4915327838

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

teéjesenmindegy 2019.11.28. 10:51:41

"De vajon miért ennyivel nagyobb a dánoknál a szél szerepe?"
Csak egy tipp. A tenger mellett laknak, és fúj a szél. Úgy kb. állandóan.

Egy másik kérdésre viszont nem tudom a választ. A dánok sokkal több tengeri halat fogyasztanak, mint a magyarok. Vajon miért?

Moin Moin 2019.11.28. 10:55:44

@teéjesenmindegy: Mert az a kurva szél belefújja a szájukba, ha akarják, ha nem!

(Kb. ennyire "értelmes" a poszt is...: azér' van bazmeg ekkora részesedése a szélnek, mert semmi másuk sincs. ...Csak haluk.)

chrisred 2019.11.28. 11:04:31

@Moin Moin: Semmijük nincs. Olyan szegények, hogy még hitelt se kapnak Putyintól egy atomerőmű építésére. :)

gabiiii 2019.11.28. 11:22:43

Ha figyeltél volna általános iskolában a földrajzórán, akkor most nem csodálkoznál rá a tengeri szelekre. De hát a bölcsészmérnökök már csak ilyenek...

teéjesenmindegy 2019.11.28. 11:27:00

@chrisred: Melyikre látsz nagyobb esélyt?
Putyintól az atomerőműre, vagy a Jóistentől állandó északi szélre a Kárpát-Medencében?

Matróz Kommandó 2019.11.28. 11:28:46

Magyarország egy lavórban van (Kárpát medence) csak a Bécs felől fúj néha szél, aztán az is elgyengül.

citrix 2019.11.28. 12:04:12

A dánoknak mákjuk van: nincs fideszük vagyis Orbánuk, Polt Péterük és Nemzeti Gázszerelőjük, Tiborczuk és lehetne sorolni. Ha lenne akkor a béka segge alatt lennének, lenne pártállamuk és rengeteg stadion, a pénzük viharos gyorsasággal inflálódna, az átlagbér a 600 Eurot (mert nekik az van és nem forint) alig érné el, a kormánypropagandára és a Nemzeti Hazugsággyárra költött pénz a nemzeti jövedelem jelentős részét vinné el. Szélerőművük, az nem lenne. Ám a dánok nem hülyék.

gigabursch 2019.11.28. 12:52:43

Magyarországon érdemi energiatermelésre három lehetőség van

- szenet vagy biomsszát tüzelünk
- atomot hasítunk
- kiszippantjuk a hülyeséget
Ez utóbbihoz még nem találták ki a megfelelő technológiát, de a Szörny RT-ben már dolgoznak ezen.

Mindemellett a cikk értelmesen és tömören járja körbe a kérdést
_és_
legnagyobb előnye, hogy nem akar járhatatlan utat kitűzni Magyarország elé.
A példa szép, jó, de itt megvalósíthatatlan. Viszont arra alkalmas, hogy keressünk unortodox megoldásokat.

Dániában nem csak sok szél van, meg közel a tenger, de legjobb emlékeim szerint a Gellért-hegy is kilátó lenne az egész országra. (Ehhez képest Bjarne Riis egész jó hegyimenő volt bringán)

Az külön jópont, hogy a cikk kitért arra, hogy a dotáció mentesség az egy erősen kérdéses mutatvány.
Lásd az osztrák biomassza erőmávek esetét, ahol dotáció elmaradt, => 52 (bezzeg az osztrákok!) biomassza erőmű bezárt...

konrada 2019.11.28. 13:09:14

@citrix:
Eltaláltad a szarva közt a tőgyét!
Egyértelmű, hogy a zorbán miatt nincs állandó széljárású tengerpartunk....;))

igazi hős 2019.11.28. 13:09:55

@gigabursch: "biomassza erőmű bezárt" és ez nagyon jó hír. Nálunk sem kéne (frissen vágott, 30%-os víztartalmú) fát égetni megújulóként. Egyébként a KÁT időkben megérte a szélerőmű. És nem piacon alapon álltak le a szélrőmű telepítések, hanem nem adtak ki új engedélyt (gy.k. betiltották az új telepítéseket). Ők tudják az okát, hogy miért kellett látványoan szembemenni az EU-s célkitűzésekkel, mi csak néha látunk részleteket, amikor Pénztáros Lőrinc éppen bevásárol egy erőműbe.

@poszt: Amíg a dán termelés kilengéseit elnyeli a tízszer nagyobb német termelés rugalmassága, addig nincs baj. De emlékszünk, amikor a németeknél volt túl sok szélenergia és északról délre (ott vannak a tárolók) kellett szállítani az áramot és a cseh kapacitások megteltek?

igazi hős 2019.11.28. 13:12:46

@poszt: Nem törvényszerű, hogy egy szigeten erős szél legyen, sok függ a fekvéstől. Az Azori szigeteken pl. alig fúj a szél.

midnightcoder2 2019.11.28. 13:15:39

@citrix: Azért mi elég masszívan a béka segge alatt voltunk Orbánék elõtt is. Sõt, akkor voltunk csak ott igazán.
Meg volt infláció is:
mandiner.hu/gallery/image/inflacio.jpg

teéjesenmindegy 2019.11.28. 13:19:02

@chrisred: Dániában van Kárpát-medence?

citrix 2019.11.28. 13:36:26

@midnightcoder2: Igen, ott volt például a tatárjárás, a törökök 150 évig, a szabadságharcok következménye, az első vh, a tanácsköztársaság, a második vh., a Rákosi rendszer, a Kádár rendszer és lehet sorolni ami padlóra küldte az országot. Meg a Gyurcsány. Aztán szerencsére jött a fidesz és felvirágzott az ország, a németek ide járnak dolgozni olyan jók a fizetések. Az tény hogy stadionokban, csilliárdokba (közpénzből) kerülő sportrendezvényekben és áfában világrekorder az ország. A forint is szépen csúszik lefelé, amennyivel nőttek a fizetések annál sokkal intenzívebben nőttek az árak. Nyilván nincs tengerpartunk, nem is lenne érdemes szélturbinát tenni mindenhová, de ezt nem is közpénzből szokták finanszírozni hanem befektetői csoportok. Nézzük ezzel párhuzamban a stadionok megtérülési arányát, kihasználtságát, közpénzből mert ez Orbán hobbija. Nulla, nagy nulla a megtérülés. Köszi fidesz!

chrisred 2019.11.28. 13:45:10

@teéjesenmindegy: Csak mert a poszt Dániáról szól.

teéjesenmindegy 2019.11.28. 13:49:35

@citrix: Te annyira hülye vagy mint a fasz.
"a németek ide járnak dolgozni olyan jók a fizetések. "
Ezt mondta valaki, buzi? Hm? Ez a reális elvárás egy kormánytól ami úgy vette át a mandátumot 10 éve, hogy a fasszopó fajtád hetente vízionálta az országcsődöt meg a nemzethalált.

Ja, világrekorder az Áfa, ez így nagyon keményen oda lehet mondani. Hiszen van olyan termék, ami 27%. Meg van egy rakat olyan, ami sokkal alacsonyabb. De ugye erről ne beszéljünk.

És mesélj, ki a jó kurva anyád fog sportcsarnokot építeni, ha nem az állam? Befektető? Az nyilván nem, hiszen nem jön vissza a pénze. Pont ahogy állami dotáción van a film, a színház a könyvtár, múzeum opera, fesztiválzenekar meg gyakorlatilag minden. Tudjuk, semmi más nem kell, csak iskola meg kórház. Mondjuk az iskolában lehet valami, mert amíg ilyen faszok mint te kijönnek, addig tényleg nagy bajok vannak

teéjesenmindegy 2019.11.28. 13:57:02

@chrisred: A te hozzászólásod meg mintha némi áthallással Magyarországról szólt volna.
Persze lehet, hogy atomerőmű+hitel+Putyin szavak teljesen véletlenül jöttek ki belőled.

laci_52 2019.11.28. 14:03:07

Nálunk annyira keveset fúj a szél, hogy ha teleraknánk szélkerekekkel az országot, akkor is legfeljebb az áramfogyasztás 10%-át fedezhetnénk szélenergiából. Nemcsak kevés a szél, hanem az erőssége is nagyon ingadozik, ami az energiarendszerben szabályozási gondokat okoz. Úgyhogy nálunk nem biztos, hogy érdemes nagyobb szélerőmű-fejlesztésbe fogni.

chrisred 2019.11.28. 14:12:54

@teéjesenmindegy: Nem. Arra az állításra reagáltam, hogy a dánok azért vannak rászorulva a szélerőművekre, mert nincs más lehetőségük. Pedig valójában az ottani elit is atomerőművekre alapozott energiakoncepciót akart megvalósítani, csak a lakosság beintett nekik.

midnightcoder2 2019.11.28. 14:18:25

@citrix: Nem azt írtam hogy Orbánék a faszagyerekek, és pláne hogy a stadionoknak bármi haszna lenne Orbán sportbuzulásán kívül, de a te hsz-ed alapján az ember azt hihetné, hogy itt elõtte tejjel-mézzel folyó Kánaán volt, csak a Patás rontotta el.

konrada 2019.11.28. 14:21:03

@chrisred:
...s lehet hogy olcsóbban is jöttek volna abból ki, és nem kellene ilyen mértékben rászorulniuk a szomszédos nagy testvér pufferelésére...

...de egyébkként jól tették, mert ha van tenger, meg állandó szél, akkor használják is ki.
...de Magyarországon a zorbán miatt (by Citrix;) a mai napon is például 0 (illetve mínuszos) a szélerőművek leadott teljesítménye, és hát naperőművek sem nagyon tudnak most rásegíteni...
(Mert a zorbán ellopta a napot!?;))

citrix 2019.11.28. 14:21:42

@teéjesenmindegy: Mindig élmény egy fidesztrollal beszélgetni. Süt belőlük az értelem, az intelligencia, a realitás. Amit a fidesz propagandája harsog (közpénzből) az szent és sérthetetlen, akinek más véleménye van még ha tényeket is sorol fel, az (itt olvas el kedves és értelmes gondolataidat) komplett hazaáruló Sorosbérenc, vagy éppen elmebeteg és jön a kurvaanyézás és egyéb finomságok. Mielőtt megszólalnál, próbáld meg összeszedni a gondolataidat és úgy megfogalmazni hogy ne egy deklasszált, fogalmatlan kocsmatöltelék ordibálásának tűnjön. A Párt így is szeretni fog, hidd el.

nemecsekerno_007 2019.11.28. 14:34:29

Miért a szél?!?! Hát mert állandóan fúj B+ :)))))
A CO2 emisszió nö, a klíma melegszik de legalább el lehet majd adni a “megújuló” technológiát a csóró országoknak. Amelyik meg nem akarja megvenni, azt le lehet bombázni....

chrisred 2019.11.28. 14:38:31

@konrada: Legalábbis valaki biztosan olcsóbban jött volna ki. Mint nálunk a német autógyárak.

citrix 2019.11.28. 14:42:53

@midnightcoder2: Szó sincs róla. Arra utalok hogy 30 évvel az úgymond rendszerváltás után, meglehetősen nagy összegű uniós pénz/kohéziós alap elköltése után nagyon nem itt kellene tartani. Az egészen biztosan nem hoz gazdasági/jóléti felemelkedést ha irdatlan összegeket költünk stadionokra, sportrendezvényekre, lórekreációs központokra, élményfürdőkre és egyéb kisebb összegű de nagyszámú kamuberuházásra hogy legyen megbízás a haveroknak. Oroszországból Putyin többet jár ide évente mint Brezsnyev elvtárs a szocializmus alatt összesen. Törökország, a kommunista Kína, Türkmenisztán és egyéb jóféle rezsimek a legjobb cimborák, a nyugat az a patás ördög de az uniós pénzeket küldjék mert az kell. Kiderült az idén hogy a magyarok valójában kipcsakok akiknek a mindenkori türkmén elnök a vezérük... Ezt sikerült összehozni a szocializmus legvidámabb barakkjának 30 évvel a rendszerváltás után? A csehek, lengyelek, szlovákok, románok pláne hol voltak, milyen helyzetben hozzánk képest 90-ben és hol vannak ma? Egyikük se stadionokkal, Mészáros Lölőkkel tudott nálunk lényegesen jobb helyzetbe kerülni. Kipcsakok se lettek valahogy, vezényszóra.

teéjesenmindegy 2019.11.28. 14:56:59

@citrix: Jaa, hogy te tényeket soroltál fel?
Te komplett idióta vagy, nem gondolom, hogy fizetne neked bárki is.
Az összes baromságodat megválaszoltam, de neked nyilván csak a "kurva anyád" érthető belőle. Semmi baj, nyilván így vagy szocializálódva.
Szard tele a netet továbbra is a baromságaiddal... ja és gondold azt közben, hogy mennyire okos vagy...

énisfélek 2019.11.28. 15:15:33

Az óceán part kivételével Európa területének kb 95 százalékán annyira ritkán van eléggé erős szél, hogy egy szélerőművet vagy csak veszteségesen lehet üzemeltetni, vagy naiv befektetők becsapásával, vagy állami támogatás (korrupció) segítségével lehet nyereséget elérni. Tehát az óceán part kivételével a legtöbb európai szélerőművet vagy hülyék, vagy bűnözők építették. Tehát a kedves posztoló vagy nagyon sötétzöld, vagy ne szomorkodjon, hogy szerinte túl kevés a szélerőmű.

chrisred 2019.11.28. 15:24:10

@énisfélek: Vagyis a dánok és a németek vagy hülyék, vagy bünözők.

teéjesenmindegy 2019.11.28. 15:26:47

Áramot úgy lehet termelni, hogy valamit forgatunk. Már amióta egyáltalán van áram.
A szél és vízmalmok pedig már vannak vagy ezer éve.

Marhára kézenfekvő lett volna, hogy áramot széllel vagy vízzel termeljenek. Ennek ellenére valahogy mindenki nekiállt szén, gáz, atom erőműveket fejleszteni. Vajon miért?

Egyébként tök jó néha rácsodálkozni, hogy mások hogy csinálják.
Várom az olyan cikkeket is, hogy "Afrikában nem fűtenek, csak kinyitják az ablakot, és máris meleg van". Vagy "Szibériában semennyit nem költenek klímákra".

chrisred 2019.11.28. 15:50:05

@teéjesenmindegy: "Ennek ellenére valahogy mindenki nekiállt szén, gáz, atom erőműveket fejleszteni."

Hogy a tömeghadseregek ellátásához szükséges ipari potenciál a rendelkezésre álljon.

midnightcoder2 2019.11.28. 16:24:42

@citrix: Anélkül hogy kisebbíteni akarnám Viktorék elkúrásban szerzett érdemeit, ha megnézed a GDP mutatókat, a szlovákok pont a megyó-fletó kúrmány idején elõztek be. A mai állapot pedig 30 év elcseszett kormányzásának + a 40 év szocializmusnak + az elkúrt gengszterváltásnak köszönhetõ. Ebben egy - bár nem kis - darab kaki Orbán.

midnightcoder2 2019.11.28. 16:26:55

@chrisred: "Hogy a tömeghadseregek ellátásához szükséges ipari potenciál a rendelkezésre álljon."
Mert a mai profi hadseregeknek nem kell ám ipari potenciál. Illetve a 9 milliárd ember etetéséhez szükséges mezõgazdaságnak. Az ásóbottal mûködik, és véletlenül sem traktorral, kombájnnal, mûtrágyával...

Scott Tenorman Must Die 2019.11.28. 16:48:44

az összes primitív libsi háza helyére szélkereket kéne építeni, a lakóit meg ráragasztani az egyik lapátra aztán had forogjanak

nemecsekerno_007 2019.11.28. 16:54:57

@chrisred: Egész intellektuálisan tudsz baromságokat írni. Nyílván az a 4-5 milliárd ember is mind katona, akikkel több lett a Föld népessége. Nagyon veszélyes ha a naív bölcsészek elöször találkoznak a természettudományokkal a középiskola után...

apro_marosan_petergabor 2019.11.28. 17:00:27

Komoly kérdés: mert van stabil szél, amire lehet építeni.
Kéthetes szélcsendekre nemigen...

zord íjász · zordidok.blog.hu 2019.11.28. 18:07:10

@Scott Tenorman Must Die: Erős a valószínűsége annak, illetve lényegében teljesen nyilvánvaló, hogy mi ketten semmiben sem értünk egyet, ami az ország jelenlegi állapotát és jövőjét illeti, legfőképpen politikai téren, de kénytelen vagyok elismerni, hogy az általad felvázolt képen könnyesre röhögtem magam. Sajnos ez a baj azzal, ha valaki nagyon erősen meg tudja jeleníteni önmaga számára a verbális képet (szakmai ártalom, de hasznos ártalom) mert azonnal filmszerűen elképzeltem, amit leírtál. Azt persze sohasem vallanám be nyilvánosan, hogy röhögtem a vicceden, mert még megszólnának a libsi világtanácsban, és kitagadnának a brüsszelia-Sorosista-Gyurcsányista világösszeesküvésből, szóval ez titok.

énisfélek 2019.11.28. 18:07:27

@teéjesenmindegy: Leírom máshogy, hogy te is megértsd: Magyarországon az átlagos szélsebesség 3 m/s , egy hagyományos szélerőmű viszont 10 m/s alatt nem termel szinte semmit. Az ország leg-szelesebb pontjain is csak az évnek kb 10 százalékában van annyi szél, hogy egy szélerőmű jelentős mennyiségű energiát termeljen. Tehát az idő túlnyomó részében nem hoz egy fillér nyereséget sem, viszont megépítése százmilliókba került, tehát mindent beleszámítva súlyosan veszteséges vállalkozás. A szélerőművek gyarapodásával csak ez a veszteség gyarapodna tehát aki Magyarországon soksok szélerőművet szeretne látni, annak finoman szólva hiányzik egy kereke (csúnyán szólva nagyon hülye, mert nem vette a fáradságot, hogy utánaolvasson a szélerőmű létesítés feltételeinek, de nyilvánosan okoskodni, azt bezzeg tud).

fideSS a retardáltak gyűjtőhelye 2019.11.28. 19:21:25

"De vajon miért ennyivel nagyobb a dánoknál a szél szerepe?"

Mert van és megfelelő az erőssége.
Fura mi?

Segítek, és neked is érthető példát hozok:

Magyarországnak annyi esélye van a szélenergetikai versenyben, mint Ericnek az úszómedencében.

gigabursch 2019.11.28. 19:50:18

@konrada:
De még lehet!
De akkor mit mondanak majd ezek...?

gigabursch 2019.11.28. 19:53:55

@Scott Tenorman Must Die:
@zord íjász:

Eszembe jutott erről a régi vicc:
- Mi a hasonlóság a kertész és a szêlmalom között?
- ???
- Ha megfújod a lapátját, k.rvára bepörög!

gigabursch 2019.11.28. 19:59:08

@konrada:
Téves!
Vektor megígérte a rezsicsökkentést.
Eredmény: az elmúlt öt évben egyre melegebb telek.
Még hogy nem tartja a szavát. Mutass még egy ilyen politikust!
:-)

teéjesenmindegy 2019.11.28. 20:01:54

@chrisred: Vagy esetleg szélcsendben is akartak világítani...

gigabursch 2019.11.28. 20:08:43

@igazi hős:
A 2018/19-es fakitermelési szezonból kint is ragadt a hazai rakodókon október 1-ig úgy 850 e M3 fakészlet.
Igaz ebbe belejátszott a cseh és felvidéki 20 millió m3-es fenyőpusztulás, a horvát bükkfeldolgozás válsága, a tölgy piac bezuhanása (ebben kéz a kézben voltak barmok a digók, a franciák, a britek és a kínaiak) és úgy egyben a fafeldolgozás megmekkenése, ami mindig is indikátora volt a világgazdaságnak.

teéjesenmindegy 2019.11.28. 20:14:08

@énisfélek: Így, hogy lassan írtad már értem is. Csak azt nem, hogy miért nekem, és mire írtad lassan..

teéjesenmindegy 2019.11.28. 20:17:36

@gigabursch: Ahogy mondod. Ha nem kő a fa, akkor gáz van.

midnight coder 2019.11.28. 20:58:55

@fideSS a retardáltak gyűjtőhelye: Mondjuk amúgy Gyõr környékén van egy csomó, de elég gyakran állnak.

TSandor Toth 2019.11.28. 21:56:26

@citrix: viszont te annál inkább!

chrisred 2019.11.29. 05:19:33

@nemecsekerno_007: Ugyanilyen veszélyes, ha reálosok történelmi események között tévelyegnek, mert könnyen összekeverik az okot az okozattal. A XIX. század második felén, amikor az első erőműveket létrehozták, másfél milliárd körül volt a Föld lakossága.

chrisred 2019.11.29. 05:21:39

@teéjesenmindegy: Hát, igazság szerint az általad hivatkozott szélmalmokat akkoriban nem áramfejlesztésre használták.

midnight coder 2019.11.29. 06:38:27

@chrisred: Kisebb erõmûvek már korábban is voltak, fõleg szél, víz, illetve állati vagy emberi erővel működtetve. Leginkább gabona őrlésére, kovácsműhely kalapácsának mozgatására, illetve szivattyúzásra. Ilyenjük már a rómaiaknak is volt. Annak, hogy nagyobbakat nem építettek nem annyira a népesség nagysága volt az oka, hanem az, hogy több energiával sem tudtak volna sokkal többet kezdeni. Ahhoz, hogy érdemes legyen erőművet építeni, fel kellett fedezni a generátort, illetve a másik oldalon a fogyasztókat, azaz a villanymotort, az izzólámpát, majd elektroncsövet, tranzisztort, integrált áramkört, mikroprocesszort, stb. És persze kellett hálózat is, ami szállítja és annak kiépítésére is infrastruktúra.

citrix 2019.11.29. 07:08:34

@midnightcoder2: Arra mutatok rá hogy stadionokkal, szökőkutakkal, várba költözéssel, múzeumi negyedek építésével, pártpropagandával, uszítással, kommunista és egyéb autokráciák másolásával, haveroknak és vőnek pénz szórásával aligha lesz jobb az élet itthon. Olimpia és mindenféle sportesemények rendezése se a tuti fellendülés záloga.

citrix 2019.11.29. 07:14:10

@teéjesenmindegy: Gondolom kijártál minden iskolát amit lehetett, másként aligha tudnál ilyen értelmes és tárgyilagos lenni. Még maga Kövér és Bayer Zsóti is felnézhet rád és tanulhatja a nyelvet. Arra gondoltam hogy ne is a fidesz táján keresd a boldogságot hanem a mihazánk (vagy mi a fene) cég felé vedd az irányt, ott ölre mennek a hasonlóan tehetséges és szorgalmas figurákért.

nemecsekerno_007 2019.11.29. 09:13:13

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Jaja Kurti, "visszasűlyed" a középkorba... óÓőŐűŰ

nemecsekerno_007 2019.11.29. 09:19:53

@chrisred: Az a helyzet, hogy a reálosok sokkal tájékozottabbak a humán tudományokban, művészetekben mint amennyire a bölcsészek ismerik a matekot, fizikát, kémiát etc... Ezen kívül logikusabban gondolkodnak, ami az élet bármely területén előnyösebb... Nem akarom őket védeni, mert sok kocka majdnem az autizmus szintjén van érzelmileg, de átlagban azért praktikusan gondolkodnak. Ellentétben a bölcsészek azon részével akik gyakorlatilag a "ballib" ideológia tálibjainak tekinthetők...

teéjesenmindegy 2019.11.29. 11:37:16

@citrix: jaja. Mondom, te annyit értesz, hogy a kurva anyád. Akkor minek magyarázzak neked bármit is, ostoba fasz?
Köszöni mindenki, az élet még várbaköltözéssel (várnegyed komplett felújítását nevezed így ugye? Amire a dicső szociknak 1945 óta nem volt idejük meg pénzük), múzeumi negyedek építésével meg stadionokkal együtt is jobb, mint eddig bármikor. Főleg annál, mint amit a szocik intézni tudtak.
Mert őket aztán nem lehet ilyenekkel vádolni, hogy építettek volna valamit is. Ja, de, tényleg az M6-ot, ami azért jó, mert a Walking Dead-et bármelyik hétköznap le lehet rajta forgatni lezárás nélkül.

teéjesenmindegy 2019.11.29. 11:51:46

@chrisred: "Hát, igazság szerint az általad hivatkozott szélmalmokat akkoriban nem áramfejlesztésre használták."
Mikoriban, okoska? Amikor még nem volt felfedezve az áram? Akkor tényleg nem.
Amikor meg felfedezték, akkor kézenfekvő lett volna mind a víz mind a szél által hajtott generátor. Aztán valahogy rájöttek, hogy nem baró, hogy ha nem fúj a szél, akkor nincs áram, és inkább kerestek biztosabb dolgokat - tudod, szenet lapátolni a hőerőműbe lehet szélcsendben is.

citrix 2019.11.29. 11:55:27

@teéjesenmindegy: Nem tudom hogy jön ide az M6, de legyen porondon. Forgalom kb. Százhalombatta és az M0 között van, egyébként elenyésző. Lejjebb alig, a Dunaújváros-Paks-Bp. bejárást meggyorsítja. Helyette az M0-át kellett volna befejezni, teljes legyen a gyűrű és a Győr-Székesfehérvár-Kecskemét autópályát megépíteni. Valamiért nem ez történt, nekem rálátásom nincs a döntésre, meg se kérdeztek róla (senkit). A szocikat ki akarja vissza? Legfeljebb néhány nyugdíjas és segélyből élők romantikáznak a gondolattal. A fidesz már szitokszó lett, valószínűleg okkal. A párt/kormánypropaganda nagyon hasonlít az ötvenes évekre, van is rá pénz.

Harari 2019.11.29. 13:48:39

Itt a kommentelők között többen csak egymást ekézik vagy tévhiteken alapuló világfájdalmukat mantrázzák (pl. citrix), de átsiklanak az eredeti poszt egyik legfontosabb megjegyzésén: ".. Dánia nagy szerencséje, hogy nem kell nagyon sok kiegyenlítő erőművet működtetnie, mert olyan nagy transzeurópai vezetékekre csatlakozik.." Gyengébbeknek: minél több a megújuló, annál nagyobb kapacitású kiegyenlítőre van szükség, mivel az utóbbi közel konstans, míg az előbbi volatilis (a napelemek esetében még ciklikus is), tehát az az észszerű magatartás, ha adottságaiknak megfelelően néhányan szélerőművet építenek (pl. a dánok), mások pedig nagyobb hangsúlyt fektetnek az alaperőművekre (pl. atom: Franciao., Mo., stb.) Valójában nincs itt semmiféle látnivaló, lehet tovább sétálni ;) Ugyanakkor látható, hogy a dánok kockáztatnak, ha egyszer lesz olyan helyzet, hogy Európa jelentős része tartósan felhős és - részben ebből adódóan - közel szélcsendes lesz, akkor nekik pont nem fog elég jutni a villanyból vagy csak rém drágán - de mivel elég gazdagok, akár tehetnek is félre ilyen időkre (vagy előbb-utóbb ők is építenek valamilyen fix erőművet).

teéjesenmindegy 2019.11.29. 21:57:14

@citrix: "nekem rálátásom nincs a döntésre, "
Meg másra se nagyon, de ez nem befolyásol, mondod amit gondolsz.

" A fidesz már szitokszó lett, valószínűleg okkal."
Hát, a ballib is, csak közönség kérdése, ugye. Azért a fidesz csak behúz kétharmadot - annyira szitokszó.

"A párt/kormánypropaganda nagyon hasonlít az ötvenes évekre, van is rá pénz."
Fingod sincs az ötvenes évekről.

chrisred 2019.11.30. 05:40:28

@teéjesenmindegy: Azért lassan csak rájössz, hogy az ilyen döntések mögött általában a háttértechnológia változása áll. :)

teéjesenmindegy 2019.11.30. 10:40:56

@chrisred:
Szerintem te még mindig nem érted, de mindegy, ha ennyi idő alatt nem fogtad fel, amit mondok, akkor ezután sem fogod.

Szabványok 2019.11.30. 20:53:36

Jaj! Most tényleg ott tartunk, hogy a "villamos energia", "teljesítmény", stb. szavak helyett "áram"-ot mondó megmondóemberke osztja az észt?
Lassan ott tartunk, hogy a kultúrát olyan emberek fogják irányítani, akik szerint
Beethoven volt a zene Mozartja.

citrix 2019.12.02. 07:18:11

@teéjesenmindegy: Olvasgatva mérhetetlenül magas szintű gondolataidat, igazad van: fingom sincs. Neked viszont annál inkább, csak fingod van de az bőven. El is vagy benne boldogan :-)
süti beállítások módosítása