Gyors ütemben fejlődnek az elektromos autók, egyre messzebbre jutnak egy töltéssel, egyre nagyobb akkumulátort tudnak elvinni magukkal. Viszont a villanyautó-tulajdonosokat ezen kívül két másik dolog is foglalkoztatja: ki tudom-e várni az otthoni töltést, illetve alhatok-e nyugodtan vagy leég közben a ház?
Mi a helyzet tehát az otthoni töltéssel?
2019 fontos fordulópontot hozott ezen a téren, amikor a Tesla (S P100D) és az Audi eTron leginkább lenyűgöző modelljei mellé felzárkózott a Porsche Taycan is.
Nézzük a – példa kedvéért leegyszerűsített – számokat:
Ez a trio 100 kWh méretű akkumulátorokkal rendelkezik. Brutális teljesítményt adnak le, több száz kilométeres hatótávval. Hatótáv tekintetében egy BMW, Kia, Nissan, VW modell sem kell, hogy szégyenkezzen, hiszen kisebb fogyasztás mellett 2-300 km ezekkel is teljesíthető. 30-tól 60 kWh-ig terjed akkumulátoraik kapacitása, modelltől függően.
A paletta másik végén a tisztán elektromos kínálatban ott egy másik trio - a Peugeot Ion, Mitsubishi iMiev (közkeletű magyar nevén: „Állj, mi ez???”), Citroen C-Zero modellek - 15 kWh körüli kapacitással. A fővárosi agglomerációban nagyot megy mostanában a Fiat 500e is, melyet Oregon és California állam zöldenergiás támogatásának igénybevételével gyártott Mexikóban a konszern. Tucatjával hordják be és magyarítják a kereslet hatására szemfüles kereskedők. 25 kWh kapacitással futnak.
Azonban van egy kis bökkenő: noha a közismert sláger úgy szól, hogy „Az éjjel soha nem érhet véget”, a valóságban estétől reggelig úgy 8-10 órád van. A Fityót, és a szelídebb triót sima lakossági konnektorból is fel lehet tölteni ennyi idő alatt nulláról 100%-ra. Ezeknek 3,6 és 7,4 kWh között szórnak a sima töltőik, általában el is bírja a garázs fali konnektora 10 vagy 16 amperes biztosíték védelmében. Ha megbízható villanyszerelő építette ki, megfelelő biztosítékkal, és nem áll bokáig száraz falevél a garázsban, akkor nem kell tartani attól, hogy gondot okoz a túlmelegedő tápegység, megolvad a konnektor vagy felizzik a falban a vezeték. Agglomerációs ingatlanok modernizálásánál (családi házaktól a takarosan felújított tanyákig) fontos, hogy ne spóroljunk a belső villamos hálózat felújításán.
Aki hirtelen felindulásból vesz Taycant vagy Teslát, azt nagy meglepetés érheti otthon. Könnyen kiszámolható, hogy az eddigi modelleknél megszokott töltési kapacitás mellett 1-2 napig kellene tölteni egy nagyobb túráról hazaérve. Akkumulátoruk ötször nagyobb – a feltöltésre szánt időt viszont természetesen nem szeretnék növelni a tulajdonosok – ezért megoldásra van szükség!
Nézzük mit kínál az utca:
Az angol elnevezések szerint vannak slow, fast, rapid, illetve immár ultrarapid chargerek. Nyilván sejtjük a fokozatokat, magyarul általában lassú, gyors, villám és szupergyors töltőknek fordítjuk a kategóriákat. A legtöbb gyorstöltő egyenáramú, 44-50 kW teljesítménnyel, de vannak 43 kW-os váltakozó áramú megoldások is. Az ultragyors egyenáramú töltők, vagyis a legújabb fejlesztések legalább 100 kW teljesítményt nyújtanak, de vannak 150 kW vagy 350 kW teljesítményű, következő generációs töltők is, amelyekkel csökkenthető a töltési idő – és hát valljuk be, az autó akkumulátorának élettartama is: ilyen gyorstöltés azért komoly megpróbáltatás. Képzeljük el, hogy mondjuk 100 porszívót, vagy 200 hajszárítót lenne képes egyszerre üzemeltetni egy ilyen teljesítmény! Ezekkel persze 20-40 perc alatt megvan a Tesla és a Taycan is, elviselhető időtartam, ha egy kávézó, étterem vagy bevásárlóközpont mellett kell tölteni.
Az elektromos autók ismert pionírja, a Tesla például már Törökbálint, Miskolc, Debrecen és Szeged városokban a legújabb Supercharger oszlopaiból is telepített. Ezeket azonban nem lehet otthon beszerelni – még a szelídebbeket sem.
Kérdés, hogy az olvasó próbált-e akár 10 porszívót egyszerre működtetni a háztartásában? Elárulhatom: nem mindenkinek bírná a főbiztosítéka. Arra a hosszan tartó, rendszeres nagy áramleadásra, amelyet a legújabb elektromos autók töltése megkövetel, a háztartások alapból nincsenek felkészülve. A hálózatbővítés és a csatlakozás kialakítása külön beruházást igényelhet. Bosszantó lehet azzal szembesülni, hogy az elektromos autók olcsóbb üzemeltetését nemcsak az autó árában, de a hálózati bővítésben is meg kell fizetnünk. Már az elektromos autó megvásárlásával egy időben érdemes átgondolni és belekalkulálni az új autóra fordítható összegbe az esetleges hálózati fejlesztés tételeit. Figyeljünk arra, hogy mit mond a gyártó, a törvény, mit javasolnak a márkatársak, és főként: mit mond az áramszolgáltató. Ne féljünk kikérni szakemberek segítségét, sok bosszúságtól, vagy akár komoly anyagi kártól is megóvhatjuk magunkat. Annál is inkább, mert ha kár keletkezik autónkban vagy a házban, akkor a biztosító simán elháríthatja a felelősséget azzal, hogy nem szakszerűen üzemeltettük a töltőt.
Néhány szám a kiinduláshoz: az otthoni 230 V-os váltóáramú hálózatunkon érdemes kérni a 3 fázisú, legalább 3x16 amperes kapacitás kiépítését. P=UxI, azaz a teljesítményt az áramerősség és a feszültség szorzata adja, így teljesülhet a Taycanhoz adott 11 kW-os otthoni töltő igénye. Az autógyártó szerint ezzel 9 óra alatt feltölthető 0-ról 100%-ra a Taycan. Persze fontos, hogy közben ne sötétben kelljen ülni a nappaliban, ezért érdemes olyan berendezést beszerezni, ami képes az intelligens teljesítmény szabályozásra. Így persze már nem 9 óra a töltés… Igaz, ritkán történik meg, hogy nullára lemerítve ér valaki haza. Amennyiben áldozunk rá, 3x16-nál több is - akár 3x20A, 3x25A - kérhető, ez persze amperenként 4500 forint plusz költség a háztartásnak ingyen járó 32A fölötti minden amperre. Na és persze a kapcsolódó hálózati elemeket is be kell szerezni. További lehetőségként felmerülhet az is, hogy akár napelemek felszerelésében gondolkodjunk.
Nyilván nem azért fontos ez most, mert magyarok ezrei váltanának éppen Teslára és Taycanra, de a jövő ebbe az irányba mutat, és hamarosan hétköznapi kínálatban is ezek a számok várhatók! A húszas évek ebből a szempontból nagy kihívás elé állítják a villamoshálózatok üzemeltetőit. Amilyen mértékben terjednek az elektromos autók, ahhoz mérten kell töltőpontokat is kialakítani, és emellett az otthoni kapacitásokat is fejleszteni. Rajtunk nem fog múlni!
Az utolsó 100 komment: