Energia 4.0

A jövő energiája

Cool Biz: minden kis lépés számít!

2019. április 12. 09:30 - energia4.0

Mit ér az, ha én egy kicsit jobban odafigyelek, amikor hétmilliárd másik ember felelőtlenül fogyaszt, szennyez és pazarol? Jogos kérdésnek tűnik, de esetenként mégis trend lesz egy jó ötletből, és összességében nagyon is komoly hatása lesz a megtakarításnak.

A felelősen gondolkodó ember olykor a saját életét nehezíti meg, néha úgy tűnik, mintha másoknak is az idegeire menne.

Igen, tényleg egyszerűbb egy zsákban gyűjteni a szemetet, és igen, tényleg több odafigyelést, vagy akár több fizikai helyet is igényel az, ha valaki szelektíven gyűjti a papírt, a műanyagot, zsugorítja a palackokat, válogatja a szerves hulladékot, leadja az elemeket, visszaváltja az üveget, és megválogatja hol mit vesz, hogy jut el oda, miben viszi haza, hogyan használja fel.

Ugyanakkor adódik a sajnos nagyon is releváns kérdés: mit számít, ha valaki üzemanyag-takarékosan próbál vezetni, amikor Indiában naponta tízezer új autó gördül ki az utakra? Vagy van-e értelme akkurátusan lekapcsolgatni az elhagyott szobákban a lámpát, amikor Kínában évente 10 millióan költöznek a falvakból a nagyvárosokba, és kezdik el „városi” mértékben használni az energiát?

 shutterstock_555418534.jpg

A válasz nem lehet más, mint az, hogy természetesen van értelme mindennek, ami észszerű és racionális mértékletesség. A legfontosabb alighanem a mentalitás. Aki tudja, hogy miként érdemes szellőztetni, hogyan kell ügyesen kalibrálni a fűtést, mi az elviselhető és mi az elviselhetetlen meleg vagy hideg, az nem csak energiát takarít meg, de biztos, hogy mentalitása alapján amúgy is érzékenyebb lesz a világ fenntarthatósági problémáira. Ha ragadós a példa, és létrejön egy kritikus tömeg, akkor már lehet jelentősége erőfeszítéseinknek. Vagy azért, mert egy jó ötlet megtetszik másoknak is, vagy azért, mert aki kitalálja, azt kényszer nélkül is sokan követik, így az energiatakarékosság egyedi szintje összesítve nagyon komoly eredményekhez vezet. Ha egy milliók által követett rocksztár elmondja, hogy nem szeret ételt kidobni, hogy a maradékait összegyűjti és elviszi a közeli menhelyre, sokaknak mutathat példát. Ez talán a legpozitívabb értelme a ma divatos influencer szónak.

Ezek sorában az eddigi egyik legemlékezetesebb, és legnagyobb hatású kezdeményezés Koizumi Dzsunicsiró nevéhez kötődik, aki az elmúlt évtizedek legnépszerűbb japán politikusa volt, nemcsak lazább, kicsit rockos kinézete, de forradalmian új, emberközeli hozzáállása miatt is.

2005-ben ő volt a miniszterelnök, amikor a Japán Környezetvédelmi Minisztérium azzal szerette volna az energiatakarékosságot és a szén-dioxid-kibocsátást kordában tartani, hogy a várható, kivételesen meleg nyár előtt öltözködési és légkondi-reformot vezetett be.

A Cool Biz névre hallgató kezdeményezés nem volt túl bonyolult. A kormány azt kérte az állami hivataloktól, minisztériumoktól, hogy ne hűtsék le jobban az irodákat, mint 28° fok, cserébe egy sokkal lazább, nyáriasabb öltözködési előírást vezetett be, és természetesen maga a miniszterelnök is élen járt a zakó és nyakkendő nélküli, vászonnadrágos, rövid inges ruházatok bemutatásával.

Mindez a hagyományosan szuperkonzervatív és sokat dolgozó japán kormányzati tisztviselők között forradalmi lépés volt. Eleinte nem is ment könnyedén, mert a „laza” állami hivatalnokok nagyon feszengtek, tiszteletlennek érezték magukat, ha a privát szférából érkező „öltönyösökkel” találkoztak. Több tízezren vittek be zacskóban a munkahelyükre legalább az ilyen helyzetekre elegáns ruhát is.

shutterstock_338397152_1.jpg

De aztán nagyon bevált és elterjedt a rendszer, a programhoz sorra csatlakoztak előbb a japán magáncégek, majd hamarosan több környező, sőt, európai ország is kedvet kapott. Hasonló nagyobb program indult például Dél-Koreában és Nagy-Britanniában is.

Eleinte a Cool Biz júniustól szeptemberig tartott, de amikor, éppen nyolc éve, 2011. március 11-én bekövetkezett a fukusimai katasztrófa, és Japán átmeneti villamosenergia-hiánnyal küzdött, a program még jobban kiszélesedett, és azóta már májustól októberig tart.

Azóta a japán kormányzat minden egyes évben megbecsüli, hogy az adott évben hány millió háztartás energiaigényét lehetett megtakarítani, mekkora emisszió maradhatott el, mennyi volt a szumma energia-megtakarítás.

shutterstock_1048464283.jpgSőt, új kezdeményezés is indult: a Cool Biz mintájára elindult Warm Biz a téli fűtésen próbált spórolni és pulóverviselésre ösztökélte a japánokat. Ez a program azonban arányaiban már sokkal kevésbé volt látványos.

Mint minden gazdasági intézkedésnek, természetesen a Cool Biznek is voltak kárvallottjai. A japán nyakkendőgyártók és kereskedők 13 éve mondják töretlenül, hogy nyáron nagyon visszaesett a forgalmuk. A program sikeres, de azért mindenkinek nem jöhet be. Ennyi társadalmi veszteség talán elviselhető.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ajovoenergiaja.blog.hu/api/trackback/id/tr5414759772

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2019.04.12. 12:40:21

Annyi értelme van, hogy ezzel jól el lehet terelni a fókuszt a valódi megoldásokról. Amígy azzal a pár százalékával az emberiségnek akit egyáltalán érdekel a probléma, el lehet hitetni hogy majd megoldod a problémát helyileg és ezzel a probléma részedrôl letudva, addig senki nem lesz aki a döntéshozókat a valódi megoldások irányába terelné. Ez pedig igazán azoknak jó, akik a szennyezésben érdekeltek.

Olyan ez, mint anno a freon és a dezodorok. Amígy pár lelkes passzivista inkább bûzölgött mint hogy dezodort használjon, addig kb semmi sem változott. Aztán jött az ózonlyuk, a politikusok jól beszartak és kivételesen összefogás született. És lám, a probléma megoldódott...

De ugyanez a helyzet egy rakás más területen, lásd még különféle egészséges életmód/táplálkozás az orvostudomány fejlesztése helyett. Azokat akiket esetleg érdekel a téma, le kell kötni mindenféle hasznosnak látszó kis tevékenységekkel, így nem fognak kellemetlen kérdéseket feltenni, vagy számunkra kínos mozgalmakat elindítani. Sõt, ha elég ügyesen manipulálunk, még némi elittudatot is becsempészhetünk a dologba, és így a kis birkák még büszkék is arra, hogy lám õk mi mindent tettek, és mélyen megvetik az emberiség többi részét, aki nem. Kb. mintha a hizlaldában a kacsák megválasztanák az év pecsenyekacsáját, aki még büszke is arra, hogy mennyivel ropogósabbra sül majd mint a mezei kollégái.

lenörd hofstadter 2019.04.12. 13:42:52

Vicces. Miután a politikusok és az összes sötétzöld a nagybetűs "KÖRNYEZETVÉDELMET" csak a saját gyarapodása miatt tűzi a zászlajára, valahogy telibe letojom, hogy az a konzumidióta nemzedék amelyiket sikeresen kineveltetek az elmúlt évtizedekben milyen világban fog élni ha már nem leszek.
Amit látok az jelenleg az, hogy a hatéves telefonommal, a tíz évnél öregebb rendben tartott nem széteső autómmal, a régi de rendben tartott, javított háztartási és szerszámgépeimmel szálka vagyok ezeknek a háromhavi periódusban mindet újra cserélő, és a régi de még évekig működőképes darabokat csak trendiség miatt a szemétbe dobó agyhalott szerencsétleneknek, addig telibe tojom le velük együtt, hogy milyen világot építenek maguknak. Az ő bajuk. Igaz, a habzó szájjal sötétzöldkködés közben erre majd csak akkor jönnek rá, amikor kivágják azt az utolsó fát ami miatt visszafordíthatatlanul beindul a pusztulás.
Azért azt remélem az utolsó lélegzetvételükkel még biztonságba helyezik az I'valami 897-et amiért 3 napot álltak sorba, hogy a kéthetes, de már nem trendi I'valami 896-ot elsőként cserélhessék a szebb szarszínt és 3 megapixxellel részletesebb kulát facbúkra posztoló új verzióra.
süti beállítások módosítása