Ökológiai lábnyom – ma már mindenkinek van többé-kevésbé fogalma róla, hogy mit is jelent: valaminek a környezeti terhelése, kifejezve szén-dioxidban, tonna szemétben, vagy akár pénzben. Az egyértelmű, hogy a kapszulás kávé ökológiai lábnyoma nagyobb, mint az otthon darált babkávéé, hiszen egy csésze legyártása több energiát emészt fel, és maga után több szemetet is hagy.
Mi a helyzet a villanyautóval? Folyamatosan jelennek meg a cikkek arról, hogy a villanyautók ökológiai lábnyoma nagyobb, mint a fosszilis üzemanyagúaké. Az akkumulátorban található ritka földfémek kitermelése és kereskedelme sok energiát igényel, mert a villanyautókat hajtó elektromos áramot nem feltétlenül környezetbarát erőművek termelik – szól a magyarázat. Olvasni, hogy a villanyautó 30, illetve 100 ezres futásteljesítménynél átfordulhat ökológiailag megtérülő irányba.
Bár léteznek valóban megalapozott kalkulációk az ökológiai lábnyomról, igazából borzasztó nehéz a számolása. A figyelembe vett paraméterek megválasztása akár tökéletesen ellentétes eredményekre is kifuttathatja a számolást! Hadd soroljak fel néhány olyan tényezőt, amelyeket speciálisan a villanyautók kapcsán kell figyelembe venniük az egyes metodológiák megalkotóinak. Hogy melyik esetében mi mellett teszik le a voksukat nem feltétlenül azon múlik, hogy melyik a valóban igazságos, hanem hogy melyiknek a kiszámolására áll rendelkezésre reálisan adat, vagy elég kutatási forrás:
- A járművek túlnyomó többsége napközben megy. Ha ezek elektromos járművek, akkor éjjel töltenék őket, adott esetben éjszakai árammal. Az viszont elsősorban az éjjel-nappal termelő atomerőművek felesleges kapacitásának lekötésére szolgált. Mára emellé bizonyos országokban felzárkózik a szaporodó szélerőművek ugyancsak nonstop termelése. Ha az országok közötti nagy kapacitású villanyvezetékek, az úgynevezett határkeresztező-kapacitások megfelelő ütemben fejlődnek, akkor egy délszláv állam is élvezheti az Északi-tengeri szélturbinák termelését. Vajon akkor egy villanyautó teljes életciklusában milyen arányban szükséges megújuló és nem megújuló forrású villannyal számolni?
- Az akkumulátortechnológiák fejlesztőire valóban óriási felelősség hárul. Az akkumulátorok összetevői iránt megnövekedő igény a világkereskedelemre, vagy akár a világbékére is hatással lehet. Vajon melyik jövőképpel számoljunk az ökológiai lábnyom kiszámításakor? Azzal, hogy Kongó és Dél-Szudán profitál a növekvő keresletből, idővel a munkavállalók biztonsága, és a termelés fenntarthatósága is szerepet fog játszani, és Közép-Afrika fejlődési pályára áll? Vagy azzal, hogy ezeket az országokat végletesen kirabolják, gyarmatosítóik minden korlát nélkül pusztítják el a természeti erőforrásokat? Van ember, aki ezt képes megjósolni és számszerűsíteni?
- A villanyautók, és az ezzel párhuzamosan fejlődő önvezető technológiák nyomán várhatóan idővel csökkennek a nagyvárosokban a dugók, feloszlik a szmog, kiszámíthatóvá válik a tömegközlekedés, újra élhető lesz a belváros, kevesebben költöznek vidékre, megállhat az agglomerációban a parcellázás, az erdőirtás, kisebb távokon utaznak a dolgozók, illetve – ugyancsak a technológiai fejlődés okán – eleve otthonról fognak dolgozni, kisebb közlekedési terheléssel. Kevesebbet kell költeni légzőszervi és keringési rendszeri betegségekre. Hozzáadjuk ezek pozitív hozadékait a villanyautó előnyeihez, vagy egyelőre ne merjünk semmit biztosra venni?
- Hiszen történetesen az is előfordulhat, hogy a villanyautók terjedésével az olajárak összezuhannak, a feltörekvő államok örömmel állnak rá a fosszilis technológiákra, és el kell teljen újabb 50 év, hogy ők is a füstködtől köhögő Pekinghez hasonlóan eljussanak a fejlettség olyan pontjára, ahol a megújulókra alapozott ipar egyszerre lesz a túlélés és a gazdasági növekedés záloga.
- Más lesz-e a lábnyoma egy amerikai piacon futó e-kocsinak, mint egy Budapest utcáin közlekedőnek? Mennyire kell átérezzük a fenti terhek felelősségét mi a körúton egy villanyautó volánja mögött?
Minden mindennel összefügg, olyan hatásokkal és ellenhatásokkal kell számoljunk, ami érzésem szerint egyelőre meghaladja a képességeinket, vagy legalábbis csupán nagyon tág jövőképek kialakítására ad módot.
A jövő kiszámíthatatlan, folyamatosan dolgozni kell a jobbításán. A benzingőz káros. A kobaltbánya meddőhányóin élni is az. Ami viszont a leginkább ártalmas, az a szűklátókörűség és ha elhamarkodottan következtetünk.