Energia 4.0

A jövő energiája

Újabb kormányzati lendület az e-mobilitáshoz

2020. május 29. 10:02 - energia4.0

Az állam ismét elektromobilitási programot indított, a támogatás az e-autók és az e-robogók vásárlását célozza meg. Egy ilyen programmal nemcsak a vevők, hanem közvetve mindenki nyerhet.

Távol álljon tőlem, hogy a vátesz szerepében tetszelegjek, de érdekes egybeeséseket produkál az élet. Május 15-én arról írtam, hogy az e-mobilitás térnyerése aligha állítható meg, mert bár a koronavírus ezen a piacon is okozott némi döccenést, de az elektromobilitást ösztönző állami intézkedések fenntarthatják az elmúlt időkben kialakult lendületet.

adobestock_299710557_optimized.jpeg

Sokat nem kellett várni, a kormány május 20-án máris meghirdette az újabb 5 milliárd forintos keretösszegű pályázatát. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) programja vissza nem térítendő támogatásról szól, amelynek összege gépkocsik esetében 11 millió forintos beszerzési ár alatt gépjárművenként a 2,5 millió forintot is elérheti. A 11-15 millió forint közötti autóknál a támogatás már csak maximum 500 ezer forint, afelett már nincs kedvezmény.

A piac azonnal reagált is a pályázat feltételeire, a portfolio.hu szakcikke vette számba, hogy a korábban 11 millió forintot nem sokkal meghaladó típusok forgalmazói szinte varázsütésre csökkentették az áraikat. Gondoljunk csak bele, hogy egy gyártó a 11,5 milliós autóját először gyorsan beárazza 10,9 millió forintra, de az állami kedvezménnyel, még 2,5 millió forintot csökken az ár, a 11,5 millió forintos autó 8,4 millió forintért már valóban alkalmi ár – nem vitatva persze, hogy amikor több millió forintról beszélünk, az sok pénz. És az elérhető új autók listáján bizony olyan járművek is akadnak 5 millió körül, melyek újonnani ára akár még egy éve is inkább 10 millió körül volt.

Társadalmi érdek

A legszkeptikusabbak sem mondhatják, hogy nem szélesedik azok köre, akiknek elérhetővé válik az e-mobilitás. Nem beszélve arról, hogy mindez a használt villanyautók árait is lejjebb tolhatja. Ráadásul a program részeként vannak olyan, a forgalomban különösen aktívan résztvevő szereplők, akik további extrákat élvezhetnek. A taxisok esetében a támogatás a beszerzési ár 55 százaléka is lehet. Továbbá a cégek és egyéni vállalkozók (főként nyilván a futárok) elektromos segédmotoros kerékpárt, vagyis robogót is vehetnek a pályázat keretében. A 100 ezer és 1 millió forint közötti robogók esetében a támogatás elérheti a beszerzési ár 55 százalékát.

Miért kell a taxisokat és a futárokat jobban támogatni? Talán nem kell, de ha azt feltételezzük, hogy a taxik és a pizzaszállító robogók sokkal többet futnak, mint a magánhasználatú járművek, akkor ennek a célzott segítségnek is van társadalmi haszna.

Ez az a típusú jó üzlet, aminek tényleg nemcsak az örülhet, aki a közvetlen vevői kedvezményezett, hanem mindenki, akinek a levegő szennyezettsége elleni harc, a klímavédelem fontos.

taxi_toltes.jpeg

Júniusban rajt

A pályázat a kormányzati közlés szerint nagyon gyors és egyszerű lesz, már júniusban elindul. De vajon tényleg mindenki örülhet ennek az egésznek?

Az elektromos autó elterjedését szolgáló támogatásoknál is mindig felmerülnek az érvek és az ellenérvek. A pozitív megközelítés nyilvánvaló: ne terheljük agyon a városokat fosszilis üzemanyagok elégetésével, suhanjanak csak a csendes, környezetkímélő, és így a bolygót kevésbé terhelő e-autók.

A kritikusok is találnak érveket, mondván, a kormányzatnak csak a tömegközlekedésben kellene dotálnia az elektromos busz beszerzéseket, az egyéni autózás már önmagában is rossz minta, hiszen rossz energiahatékonyságú üzem. Zárójelben megjegyezhető, hogy bár a tömegközlekedés természetesen vissza fogja nyerni pozitív megítélését, azért most a járványhelyzet egy kicsit elhalványította a tagadhatatlan környezetkímélő jelleg előnyeit, mert ugye ott van a „tömeg”.

És természetesen kinyitható az örök vita, hogy bár a felhasználás területén mindenképpen zöldebb az e-közlekedés, de az életciklus egészében a villamosenergia-termelés és az akkumulátorgyártás nem hozza-e ki egyenlő terhelésre a kétféle meghajtást. Ezen a blogon is volt szó róla többször, hogy megközelítéstől függően lehet bőségesen pro és kontra érveket felhozni.

Az elektromos autók vásárlásához immár harmadik alkalommal meghirdetett kormányzati támogatás véleményem szerint mindenképpen jó irány, megfelelően is van összerakva és társadalmi igazságosság szempontjából is ez a mostani a legkedvezőbb a határértékek tekintetében. A támogatás a kisebb autókat dotálja jobban, nem lehet az energiatámogatások örök ellenérvét felhozni ellene („azokat támogassuk-e, akiknek eleve megvan a pénze az újhullámos termékekre?”). Egyszerre ösztönzi egy itthon még minden lendület ellenére is gyermekcipőben járó, modern ágazat penetrációjának emelkedését, ráadásul mivel kimerülésig tart, abban lehet bízni, hogy a még erősen járvány sújtotta gyenge nyári hónapokban ad lökést egy szektornak. Legtöbbet persze az e-autókról beszélünk, de az e-robogók terén is fontos változást indíthat el a támogatás. Ne becsüljük le a robogók környezeti terhelését, aki csodálkozott már rá arra, hogy akár egy robogó is milyen kémiaszertári szagot tud hagyni maga után egy utcácskában, az tudja, hogy miről beszélek…

A zöld és a gazdaságélénkítő célok ott is ügyesen kombinálódnak, hogy a támogatási összeg nem használható fel külföldi vásárlásnál. Nyilván a máshol megvett e-autó éppen ugyanolyan kedvező a környezet terhelése szempontjából, de ha már a magyar állam adja a támogatást, akkor célszerű, hogy az itthon is hasznosuljon. Noha a program ezúttal is csak új autóra vonatkozik, de az életszerűségre is gondolva akár tesztautók, bemutató autók is beleférnek a programba, és az is nagyon praktikus, hogy egyéb kedvezményekkel összevonható a támogatás, például a 7 személyes autók után járó, a nagycsaládosokra gondoló állami támogatásokkal is kombinálható.

Rohanni talán nem kell, de aki biztosra akar menni, és már eleve tervezte az e-autó vásárlást egy kicsit iparkodhat, hiszen legutóbb is elfogyott a keret. Most is azt lehet jósolni, hogy a teljes összeg aligha fog a programot elviekben záró 2022. júniusi záródátumig kitartani.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ajovoenergiaja.blog.hu/api/trackback/id/tr1715727922

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2020.05.29. 11:02:59

Ebben a zöld autózásban nem elsősorban az a zöld, hogy ma mennyivel környezetkímélőbbek az autók a mai akkumlátorokkal, hanem az, hogy ennek nyomán a gyártók ezerrel nekiállnak akkumlátort fejleszteni, ahelyett hogy a zsákutcás ősi robbanómotorokat próbálnák meg a lehetőségi határán túl tolni, amit csak trükkök százaival lehet megoldani, mint Pl. a Wolkswagenéké. Autó nélkül élhetne az emberiség - még ha szarul is - de ha hosszabb távon át akarunk állni szénről megújuló erőforrásokra, az nem fog menni a mainál sokkal-sokkal-sokkal jobb energiatárolási technológia nélkül.

Másrészt, a forgalommal járó ártalmakat leginkább úgy lehetne csökkenteni, ha a zöldek a tömegközlekedés helyett a homeoffice-t szorgalmaznák. Nincs az a tömegközlekedés ami kevesebb kibocsájtással járna, mint ha a polgár nem utazik feleslegesen naponta órákat az otthoni számítógépe és a céges számítógép között.