Energia 4.0

A jövő energiája

Gellert kapott, de valójában megállíthatatlan az e-mobilitás terjedése

2020. május 15. 09:03 - energia4.0

A koronavírus járvány alatt kevesen vásárolnak gépkocsit, az elektromos autók piaca is lefagyott. Ám ez a hatás aligha állítja meg azt a folyamatot, amelyben globálisan és itthon is intenzíven nőttek az e-autó eladások, sorra nyíltak a töltőállomások, egyre professzionálisabb e-mobilitási infrastruktúra épült ki.

Az elektromos autók nemzetközi és hazai terjedése 2020 elején még megállíthatatlannak tűnt. 2019-ben 44 százalékkal nőttek az eladások világszerte, tavaly már az újonnan eladott autók 2,8 százaléka elektromos volt. A százalékokat darabszámra fordítva, mindez azt jelentette, hogy tavaly világszerte 2,3 millió, Európában több mint 600 ezer új elektromos autót adtak el.

A legújabb kori gazdaság, különösen az autóipar trendjeinél mindig érdemes megnézni, hogy a kínaiak mire fókuszálnak. Hát, ők például nagyon erősen az elektromos autókra figyelnek, a gyártásra, a használat ösztönzésére vagy éppen a töltésnél kiemelten fontos lítiumpiacra, nem véletlen, hogy tavaly több elektromos autót adtak el Kínában (1,2 milliót), mint a világ többi részén. Úgy tűnt, hogy a növekedésnek semmi nem szabhat gátat. Ám néha még a megállíthatatlannak tűnő trendekkel is előfordul, hogy náluk nagyobb erőbe ütköznek.

 

A koronavírus hatásai

Jött a koronavírus és a járvány alatt lefagyott az autópiac. A globális otthonmaradás időszakában a személyes mozgást igénylő autóvásárlások drasztikusan csökkentek, nem jártunk autószalonba, használtautó-piacra, az e-autók iránti kereslet pedig még az iparágon belül is kiemelkedő mértékben apadt.

De vajon miért estek vissza az elektromos autó eladások még jobban, mint a benzines vagy dízelautók értékesítése?

A válasz többrétű, de három szempont biztosan szerepet játszott a folyamatban:

  1. Amikor az egész világ, az egyének, a cégek, az államok pénzügyi jövőképe megreccsen, az hatással van a keresletre, a drágább elektromos autók keresletére úgy tűnik még erősebben is.
  2. A benzin és a gázolaj ára érdemben apadt, az elektromos autó működtetésének árelőnye ilyenkor kevésbé látszik. Ez még akkor is döntésbefolyásoló szempont lehetett, ha egy hosszabb üzemeltetési időszakban biztosan magasabb lesz a szénhidrogén-alapú üzemanyagok átlagára.
  3. Végül talán a legfontosabb tényező az volt, hogy a jól bejáratott „hagyományos” személyautó-piachoz képest az elektromos autók fiatalabb piacán még kialakulóban van az ellátási lánc, vélhetően erősebben jelentkeztek a logisztikai zavarok is.

 

Boldog békeidők

A visszaesés olyannyira erős volt, hogy amennyiben az utolsó békehónapok (Kínában 2019. október, Nyugat-Európában 2020. február) és a teljes lefagyás közötti időszakra hasonlítjuk össze a csökkenést, akkor Franciaországban és Olaszországban 80 százalékot meghaladó, Kínában valamivel mérsékeltebb volt az autóértékesítés visszaesése.

A China Passenger Car Association szerint a kínai előzetes adatok alapján a személygépkocsik kiskereskedelmi értékesítése 80 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest, az e-autó értékesítése valamelyest kisebb mértékben, 79,5 százalékkal csökkent.

A fő ok az volt, hogy a válság során annyit esett az olaj- és a gázár, hogy az az elektromos járművek iránti érdeklődés visszaeséséhez vezetett.

Viszont az európai trend vélhetően még így is csak „biccent” egyet, a fő motivációk nem változtak. Sőt, az emberek a jövőben vélhetően csak még környezettudatosabbak lesznek. Amikor ugyanis nagyobb figyelem jut a biztonságra - legyen az egészségügyi, de akár környezetvédelmi, vagyis a bolygó egészéről szóló biztonsági kérdés -, akkor az autóválasztásnál ez a szempont az elektromos autók felé terelhet fogyasztókat.

 adobestock_299710557_optimized.jpeg

A hazai változások

Magyarországon a koronavírus alatt sem állt meg az e-mobilitási piac fejlődése. Több változás is történt a töltők piacán.

Saját házunk táján az volt a legfontosabb, hogy az E.ON április 20-án élesítette a drivE.ON alkalmazást. Ez az applikáció olyan kényelmi funkciókat kínál, amellyel egyszerűbb az elektromos autók töltése. A hazai töltők, azon belül is a saját töltőink térképen követhetők, a megközelítéshez navigáció is igénybe vehető.

Az E.ON töltői 30 percre lefoglalhatók, így biztosra mehetünk, hogy szabad töltő vár bennünket. Beállíthatjuk meddig maradunk – így segítve a többi autós tervezését, töltés közben pedig az appon nyomon követhetjük töltésünk állását.

A legtöbb szolgáltatónál már fizetni kell az autók feltöltéséért, nálunk a járványügyi helyzetre való tekintettel még mindig ingyenes. Természetesen ez nem lesz mindig így, de a fizetés bevezetéséről később döntünk.

 

A hazai hálózatok

Ami pedig a teljes hazai kínálatot illeti, szerencsére Magyarországon, ha nem is fénysebességgel, de stabilan bővül a töltőállomás-hálózat.

Az elmúlt évekre az volt a jellemző, hogy az elektromos autók elterjedésének támogatása miatt a piac bevezető szakaszában sokféle kedvezményt élvezhettek a fogyasztók (támogatás az autó vásárlására, ingyenes parkolás, ingyenes vagy dotált árú töltés).

Az idő előrehaladtával természetes része a folyamatnak, hogy a felhasznált áramért egyre több helyen fizetni kell - 2020 májusában már elmondhatjuk, hogy a töltés a legtöbb hálózatban fizetőssé vált.

 

Előrejelzések

A McKinsey neves tanácsadócég éppen a vírus szélesebb elterjedése előtt, 2019 decemberében publikált egy részletes elemzést az e-mobilitás jövőjéről. Akkor azt jósolta, hogy 2030-ban már 45 százalékban az új autók elektromosok lehetnek.

Egy másik előrejelzés, az "Electric Vehicle Market by Vehicle, Vehicle Class – Global Forecast to 2030" szerint addig évente 21,1 százalékkal nő a piac és 2030-ban már 26,9 millió elektromos autó fog suhanni az utakon.

Ma ezt az említett (45 százalékos) arányt az új autó értékesítésben csak Norvégia közelíti meg, ahol 10 új autóból 4 már elektromos. A messze legtöbb elektromos autót amúgy továbbra is Kína fogja üzembe helyezni, ahonnan a járvány elindult és ma már a legoptimistábban tekinthet a jövőbe.

kep6_eon_drive_on.jpg

A piacnak van jövője

Természetesen kár lenne tagadni, hogy most, legalábbis átmenetileg, még lehetnek negatív változások a piacon. A kereslet és a kínálat zavarai, a gyárak leállásai áremelkedésekhez is vezethetnek.

Akkor akár vége is lehet az e-autó terjedésének?

Aligha, sőt! Változatlanul hiszek abban, hogy néhány éven belül már nálunk is természetes lesz az elektromos autó. Mert a piac, az infrastruktúra, a technológia fejlődik, az igény jelen van és az elektromobilitást ösztönző intézkedésekre is számíthatunk.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ajovoenergiaja.blog.hu/api/trackback/id/tr6215695838

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

apro_marosan_petergabor 2020.05.15. 10:45:14

Szerencsére a folyamat megállíthatatlan.
Szépen terjednek az E kocsik, ami fékez:
- a magas áruk (megy ez még lejjebb...)
- a gyenge infrastruktúra (na, ez lassan fog fejlődni és drága)
- a hosszú töltési idő (ez is lassan fejlődik, fizikai okok miatt: nehéz 80kWh-t benyomni 5 perc alatt, ehhez "mindössze" 1MW töltő teljesítmény kell >> 1700A áram - 170 mm2-es réz töltő-kábel, 600V-os tötőfeszültségnél, jelenleg ilyen csatlakozó sincs... )
Lesz időszak, mikor nagyon elszaporodnak az EV-k, s egymásra fognak várni a töltőknél, a lassú töltés miatt, na akkor fog belassulni a folyamat - van egy 20 milliós autód, s 1-2 órát vársz a "benzinre"...)
Mindezek miatt egyelőre nagyobb jövőt jósolok a plugin hibridnek
Miért:
- 50-60 km hatótáv egy városban általában elég, azaz 95%-ban mehetsz villannyal
- ha nem, megy a benzinmotor
- ha van garázsod, otthon, kényelmesen éjjel feltöltöd, olcsón
- mikor mész le a tengerpartra, kineveted a tiszta EV-ket, amelyek tulajdonosai vöröslő fejjel várnak egymásra mondjuk Zágrábnál... majd Záránál, ha mondjuk Dubrovnik a cél...