Energia 4.0

A jövő energiája

Visszaeső fogyasztás, felértékelődő ellátásbiztonság, gyorsított új megoldások - a koronavírus hatása az energiaszektorra

2020. április 29. 09:05 - energia4.0

Nem az energiaszektor a legerősebb érintettje a koronavírusnak, de nekünk is komoly kihívást jelent a járvány. A szünetmentes szolgáltatás igénye tovább fokozódott, miközben az ellátásbiztonság is a valaha volt legnagyobb prioritást kapta. Újra kellett gondolnunk a folyamatainkat, kontaktmentessé tettük a működésünket, miközben új, digitális, mégis a személyesség igényére reagáló kapcsolattartási formákat dolgoztunk ki.

kep5_adobestock_334593432_optimized.jpeg

A koronavírus globális elterjedésével soha nem látott nyomás nehezedik az egészségügyre, a kormányzatokra, a járvánnyal közvetlenül harcolókra. Abban, hogy a globális karantén elviselhető legyen, rajtuk kívül is sokan közreműködnek, a „nagy bezárkózás” idején felértékelődik többek között az ellátásbiztonság is. Víz, villany, gáz, távközlés, internet és persze az élelmiszerellátó rendszer működése nélkül még reménytelenebb lenne minden.

A nagy visszaesés

Amikor a fő hangsúly az izoláción, az idős emberek ellátásán, a túlélésen van, akkor nem a gazdaság az első, ami eszünkbe jut, de természetesen már ebben a fázisban is sokan dolgoznak azon, hogy a világunk különböző tartópillérei, a lakosság, a vállalatok, a bankok, a kormányok túléljenek, átvészeljék a járványt, ne veszítsük el alapvető értékeinket, rendszereinket.

Ebben a periódusban nem az energiaszektor van a legrosszabb helyzetben, mert a szállodák, a légitársaságok, az éttermek és még számos terület azonnali és szinte teljes üzletvesztése mellett az energiaszektor termékeire szükség van. Áramot – ha kevesebbet is –, de használunk, a benzinkutak működnek, míg például az olajár vagy a földgázár összeomlása jól jelzi a válság mélységét.

adobestock_332664323.jpeg

Az áramfogyasztás

A villamosenergia ágazatban is visszaesett a kereslet, de a mérséklődés nem kezelhetetlen. Körülbelül 5-7 százalékos lehet jelenleg az európai forgalomcsökkenés 2019 azonos időszakaihoz képest, a gyárak, az irodaházak, a zárva tartó szállodák, üzletek áramfogyasztása természetesen apadt vagy teljesen eltűnt, de a folyamatosan áramot használó háztartások fogyasztása emelkedett.

A kilátások nem rózsásak, hiszen, ha eljön végre a remélt egészségügyi megoldás, majd a gazdasági fellendülés, azt senki nem gondolja, hogy a korábbi beruházási, utazási vagy fogyasztási trendek lennének érvényesek. Sajnos nőni fog a munkanélküliség, háztartások kerülnek nehéz anyagi helyzetbe, vállalatok sodródnak a csőd szélére vagy igényelnek majd komolyabb pénzügyi segítséget. A vírus közvetlenül vagy közvetve, minden ember, minden vállalkozás és minden ágazat életét meg fogja változtatni, erre az energiaszektornak is fel kell készülnie.

Áresés

Az árak minden energiahordozó piacán csökkentek rövid távon, de a villamosenergia területén nem volt és nem is várható az olajpiachoz vagy a földgázpiachoz hasonlóan 50-60 százalékos árerózió. Más kérdés, hogy egyes elemzések szerint, mivel az olajágazatban nehezebben reagál a keresletre a kínálat, ahol most nagyobb az áresés, később erősebb lesz az áremelkedés is.

Ahogy szinte minden ágazat, amely csak tehette, úgy az energiaszektor is leállított minden olyan tevékenységet, amely személyes kontaktusokkal járt. Ugyanakkor eközben már azt is előkészítjük, hogy milyen lépésekben lehet majd visszatérni a megszokott működéshez, mely tevékenységekre, ágazatokra érdemes az erőforrásainkat összpontosítani. Ez természetesen nem varázsütésre, egyik pillanatról a másikra fog megtörténni. A leállítás a szervezetek mértéhez viszonyítva egy satuféknek felelt meg, az újraindulás inkább egy óvatos, finom gázadással, az utasok, az útviszonyok és az útvonaltervező fokozott figyelése mellett valósul majd meg. Az óvatosság, a fokozott megfontoltság alighanem még sokáig benne lesz a fogyasztók és a szolgáltatók gondolkodásában is.

Ez kezelendő feladat, de az örömteli, hogy az energiaágazat pozitív trendjei a járvány alatt sem álltak meg teljesen. Az energiahivatal sem állította le a METÁR-tendert, ahol nagyon sok megújuló projekt (javarészt naperőmű) kapott új rendszerben támogatást. Az E.ON-nál is megkerestük a módját, hogy tudjuk új biztonsági előírások mentén, a megfelelő védőeszközöket használva elvégezni a háztartási nappanelekhez kapcsolódó beavatkozásokat, hiszen szerencsére nagy igény van ezekre.

A rendkívüli idők mindent felpörgetnek

A mi szektorunk most sokakkal együtt üzletet veszít, de nem lehetetlen értékeket is találni a fertőzés idején. A rendkívüli helyzetben születő új megoldások nem csak az átmeneti időszakra szólhatnak.

A mi életünkben az E.ON-nál ilyen érték volt, hogy olyan innovációk, amelyek máskor hónapokig, évekig tartanának, most napok alatt készültek el. Példa erre az új videochates ügyfélszolgálatunk, amely nemcsak Magyarországon újdonság, világviszonylatban is megállja a helyét. Nem fogadtuk el, hogy az ügyfélszolgálati irodáink átmenti bezárásával megszűnjön a személyes kapcsolattartás lehetősége is. A rendkívüli helyzetben mindössze 9 nap alatt készült el a fejlesztés.

adobestock_106527584.jpeg

Elindultunk egy e-mobilitás applikációval is, így nemcsak egyszerű térképes megoldással kereshetők, de foglalhatóvá is váltak a töltőink. Az előzetesen lefoglalt töltőponton beállítható, hogy várhatóan mennyi ideig tart a töltés, ezáltal más felhasználók számára is tervezhetővé válik az adott töltőpont igénybevételének lehetősége. Az alkalmazás értesítést küld például a kiválasztott töltőpont foglaltságának megszűnéséről, de már egy további értéknövelő funkció fejlesztésén is dolgozunk, amely lehetővé teszi majd a felhasználók számára az egymás közötti, chat formájában történő kommunikációt - például a töltő felszabadulásáról. Így válik igazi közösségi digitális megoldássá egy korábban manuálisan megvalósított művelet.

A napelem értékesítésnél átálltunk digitális folyamatra, beleértve a felmérést is. Minden területen nagyot léptünk a korábban sokszor emlegetett papírmentesség felé – a kényszer nagy úr, ahogy mondani szokták, de az elért hatás ettől függetlenül örömteli.

A digitalizáció is alkalmazható a személyesség, a közvetlen, emberi kommunikációs igények szolgálatában. Ezekben a hetekben erről (is) sokat tanulunk.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ajovoenergiaja.blog.hu/api/trackback/id/tr4615647218

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.