Energia 4.0

A jövő energiája

Villanyautó töltése otthon: az éjjel soha nem érhet véget?

2020. február 07. 09:02 - energia4.0

Gyors ütemben fejlődnek az elektromos autók, egyre messzebbre jutnak egy töltéssel, egyre nagyobb akkumulátort tudnak elvinni magukkal. Viszont a villanyautó-tulajdonosokat ezen kívül két másik dolog is foglalkoztatja: ki tudom-e várni az otthoni töltést, illetve alhatok-e nyugodtan vagy leég közben a ház?

kep3.jpeg

Mi a helyzet tehát az otthoni töltéssel?

2019 fontos fordulópontot hozott ezen a téren, amikor a Tesla (S P100D) és az Audi eTron leginkább lenyűgöző modelljei mellé felzárkózott a Porsche Taycan is.

Nézzük a – példa kedvéért leegyszerűsített – számokat:

Ez a trio 100 kWh méretű akkumulátorokkal rendelkezik. Brutális teljesítményt adnak le, több száz kilométeres hatótávval. Hatótáv tekintetében egy BMW, Kia, Nissan, VW modell sem kell, hogy szégyenkezzen, hiszen kisebb fogyasztás mellett 2-300 km ezekkel is teljesíthető. 30-tól 60 kWh-ig terjed akkumulátoraik kapacitása, modelltől függően.

A paletta másik végén a tisztán elektromos kínálatban ott egy másik trio - a Peugeot Ion, Mitsubishi iMiev (közkeletű magyar nevén: „Állj, mi ez???”), Citroen C-Zero modellek - 15 kWh körüli kapacitással. A fővárosi agglomerációban nagyot megy mostanában a Fiat 500e is, melyet Oregon és California állam zöldenergiás támogatásának igénybevételével gyártott Mexikóban a konszern. Tucatjával hordják be és magyarítják a kereslet hatására szemfüles kereskedők. 25 kWh kapacitással futnak.

Azonban van egy kis bökkenő: noha a közismert sláger úgy szól, hogy „Az éjjel soha nem érhet véget”, a valóságban estétől reggelig úgy 8-10 órád van. A Fityót, és a szelídebb triót sima lakossági konnektorból is fel lehet tölteni ennyi idő alatt nulláról 100%-ra. Ezeknek 3,6 és 7,4 kWh között szórnak a sima töltőik, általában el is bírja a garázs fali konnektora 10 vagy 16 amperes biztosíték védelmében. Ha megbízható villanyszerelő építette ki, megfelelő biztosítékkal, és nem áll bokáig száraz falevél a garázsban, akkor nem kell tartani attól, hogy gondot okoz a túlmelegedő tápegység, megolvad a konnektor vagy felizzik a falban a vezeték. Agglomerációs ingatlanok modernizálásánál (családi házaktól a takarosan felújított tanyákig) fontos, hogy ne spóroljunk a belső villamos hálózat felújításán.

Aki hirtelen felindulásból vesz Taycant vagy Teslát, azt nagy meglepetés érheti otthon. Könnyen kiszámolható, hogy az eddigi modelleknél megszokott töltési kapacitás mellett 1-2 napig kellene tölteni egy nagyobb túráról hazaérve. Akkumulátoruk ötször nagyobb – a feltöltésre szánt időt viszont természetesen nem szeretnék növelni a tulajdonosok – ezért megoldásra van szükség!

Nézzük mit kínál az utca:

Az angol elnevezések szerint vannak slow, fast, rapid, illetve immár ultrarapid chargerek. Nyilván sejtjük a fokozatokat, magyarul általában lassú, gyors, villám és szupergyors töltőknek fordítjuk a kategóriákat. A legtöbb gyorstöltő egyenáramú, 44-50 kW teljesítménnyel, de vannak 43 kW-os váltakozó áramú megoldások is. Az ultragyors egyenáramú töltők, vagyis a legújabb fejlesztések legalább 100 kW teljesítményt nyújtanak, de vannak 150 kW vagy 350 kW teljesítményű, következő generációs töltők is, amelyekkel csökkenthető a töltési idő – és hát valljuk be, az autó akkumulátorának élettartama is: ilyen gyorstöltés azért komoly megpróbáltatás. Képzeljük el, hogy mondjuk 100 porszívót, vagy 200 hajszárítót lenne képes egyszerre üzemeltetni egy ilyen teljesítmény! Ezekkel persze 20-40 perc alatt megvan a Tesla és a Taycan is, elviselhető időtartam, ha egy kávézó, étterem vagy bevásárlóközpont mellett kell tölteni.

Az elektromos autók ismert pionírja, a Tesla például már Törökbálint, Miskolc, Debrecen és Szeged városokban a legújabb Supercharger oszlopaiból is telepített. Ezeket azonban nem lehet otthon beszerelni – még a szelídebbeket sem.

kep4.jpeg

Kérdés, hogy az olvasó próbált-e akár 10 porszívót egyszerre működtetni a háztartásában? Elárulhatom: nem mindenkinek bírná a főbiztosítéka. Arra a hosszan tartó, rendszeres nagy áramleadásra, amelyet a legújabb elektromos autók töltése megkövetel, a háztartások alapból nincsenek felkészülve. A hálózatbővítés és a csatlakozás kialakítása külön beruházást igényelhet. Bosszantó lehet azzal szembesülni, hogy az elektromos autók olcsóbb üzemeltetését nemcsak az autó árában, de a hálózati bővítésben is meg kell fizetnünk. Már az elektromos autó megvásárlásával egy időben érdemes átgondolni és belekalkulálni az új autóra fordítható összegbe az esetleges hálózati fejlesztés tételeit. Figyeljünk arra, hogy mit mond a gyártó, a törvény, mit javasolnak a márkatársak, és főként: mit mond az áramszolgáltató. Ne féljünk kikérni szakemberek segítségét, sok bosszúságtól, vagy akár komoly anyagi kártól is megóvhatjuk magunkat. Annál is inkább, mert ha kár keletkezik autónkban vagy a házban, akkor a biztosító simán elháríthatja a felelősséget azzal, hogy nem szakszerűen üzemeltettük a töltőt.

Néhány szám a kiinduláshoz: az otthoni 230 V-os váltóáramú hálózatunkon érdemes kérni a 3 fázisú, legalább 3x16 amperes kapacitás kiépítését. P=UxI, azaz a teljesítményt az áramerősség és a feszültség szorzata adja, így teljesülhet a Taycanhoz adott 11 kW-os otthoni töltő igénye. Az autógyártó szerint ezzel 9 óra alatt feltölthető 0-ról 100%-ra a Taycan. Persze fontos, hogy közben ne sötétben kelljen ülni a nappaliban, ezért érdemes olyan berendezést beszerezni, ami képes az intelligens teljesítmény szabályozásra. Így persze már nem 9 óra a töltés… Igaz, ritkán történik meg, hogy nullára lemerítve ér valaki haza. Amennyiben áldozunk rá, 3x16-nál több is - akár 3x20A, 3x25A - kérhető, ez persze amperenként 4500 forint plusz költség a háztartásnak ingyen járó 32A fölötti minden amperre. Na és persze a kapcsolódó hálózati elemeket is be kell szerezni. További lehetőségként felmerülhet az is, hogy akár napelemek felszerelésében gondolkodjunk.

Nyilván nem azért fontos ez most, mert magyarok ezrei váltanának éppen Teslára és Taycanra, de a jövő ebbe az irányba mutat, és hamarosan hétköznapi kínálatban is ezek a számok várhatók! A húszas évek ebből a szempontból nagy kihívás elé állítják a villamoshálózatok üzemeltetőit. Amilyen mértékben terjednek az elektromos autók, ahhoz mérten kell töltőpontokat is kialakítani, és emellett az otthoni kapacitásokat is fejleszteni. Rajtunk nem fog múlni!

141 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ajovoenergiaja.blog.hu/api/trackback/id/tr5315423140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gyedmaróz 2020.02.07. 18:58:20

Nekem az a látomásom támadt, ha már mindenképp elektromos autó lesz, hogy az akkumulátorokat kellene szabványosítani. Így a "benzinkútra " beállva valami automata levenné a régi akksit, betenné az újat.
Az akkumulátorok a MOL, Shell, OMV, stb tulajdonában volnának. (Hasonlóan a gázpalackhoz.)
A töltést ők intéznék, nem feltétlenül a csere helyén. A hibás akksik kiszűrése, javítása az ő dolguk lenne.
Ezt mondjuk minden országban egyidejűleg bevezetni macerás lenne, a fejlettségi szintek különbözősége miatt.
Viszont ezáltal gyakorlatilag a régi autózás rugalmassága megmaradna.

molnibalage 2020.02.07. 19:06:22

@gyedmaróz: Az a lehető legrosszabb felmerülő ötlet, amit túl gyakran írnak le. Az akksi miatt rohadt drága az autó és kb. 200 ezer km után térül meg a belepumált CO2.
Erre te legyártanál autónként egynél többet...? Jaj.

lajafix1 2020.02.07. 19:19:04

"namármost ahol én lakom ott a belső parkolóhelyek száma a mélygarázzsal kb. 150-200 autó....Na, ha szerinted holnap kitalálná csak 20 db tulaj, hogy akkor 11 kW töltési teljesítményt akar, akkor a ház hogy a búbánatba kezelné le azt, hogy akkor 220 kW"
ez 10% , nem fog ez még jó darabig fenyegetni, ahogy az se, hogy mindenki egyszerre töltsön. Trivi hogy nem lakásszám x 11KWra kell méretezni, ahogy az is hogy ha mindenki egyszerre akar tölteni, akkor nincs 11 kw.

lajafix1 2020.02.07. 19:20:53

@gyedmaróz: ehhez valami forradalmi találmány kellene, ami 100 KWh energia tárolását egy gázpalacknyi méretben és 11 kilogrammban lehetővé tesz...

lajafix1 2020.02.07. 19:26:40

@molnibalage: jó ez a tdk dolgozat, persze csak az összegzést olvastam el:
"Láttuk a szimulációk során, hogyha minden ötödik budapesti háztartásban villamos autóval
rendelkeznének, akkor se jelentene túlterhelődést vagy túl nagy feszültségesést azoknak a jelenléte"

fifibá55 2020.02.07. 19:34:51

@Arcade Macho: @Laci A Lakli: @molnibalage: Ez nem csak szeméyiségi jogi oldalról lenne aggályos, de gyakorlati akadálya is van: nem biztosítható annak az igazolt meghatározása, mennyit töltött valaki jövedéki adó fizetésére kötelezett szolgáltatónál, ami nem számít bele, vagy külföldön, ami nem számít bele, nem beszélve arról, hogy egy autó fogyasztása 12-40 kWh/100 km között változhat, így a megtett útból nem következik a fogyasztás és annak pótlása.
Ezért nem lersz jövedéki adó, csak a villamos energia ára emelhető, így áttételesen azok is fogják fizetni, akiknek nincs villanyautójuk. De hát ez a szolidaritás.

gyedmaróz 2020.02.07. 19:39:36

@lajafix1: A gázpalackos hasonlat az eljárására vonatkozik, megveszed az autóval 1 milláért az akksit, utána csak a töltésért fizetsz (meg a járulékos költségekért) mondjuk pl. 20 e forintot.

lajafix1 2020.02.07. 20:01:27

@gyedmaróz: technikailag értettem, nem fogsz tudni a jelenlegi technológia mellett kb fél tonnás akupakkot gyorsan cserélgetni, márha a gyártók megcsinálják a csereszabatosságot, az akkukat fejlesztik még egy darabig, ami a versenyelőny fő része. ()

fifibá: létezik olyan hogy sávos árazás, pl évi 1300 KWh fogyiig 40 forint/kwh felette meg 130 forint /kwh és örül az állam.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2020.02.07. 20:15:09

@fifibá55: "nem biztosítható annak az igazolt meghatározása"

Dehogynem. Vagy el tudsz számolni Etőltőszámlával meg saját Etöltőóraállással az autód kötelezően beépített méröje alapján elfogyasztott árammal vagy kapsz egy csinos adóbírságot.

Laci A Lakli 2020.02.07. 20:15:38

@fifibá55:
Nem igazán értem, hogy miért kell ide bezavarni a személyiségi jogokat. A teherfuvarozókat a NAV már régóta on-line rendszeren keresztül nézi folyamatosan. Egy hasonló rendszer is lehetne az elektromos autók tulajdonosainak. Vagy lesz elektromos autód és ezt a rendszert használod, vagy nem. A joga az embernek megmarad, hogy visszautasítsa és továbbra is benzinessel menjen. A kilométeróra leolvasást meg nagyon nem értem, hogy miként okozna gondot elméletileg a gázórát is leolvassák és mégsincs jajjgatás, hogy személyiségi jogok.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2020.02.07. 20:24:01

@gyedmaróz: Számold ki, hány extraaksit kellene legyártani ahhoz, hogy minden mai benzinkút helyén ki tudd cserélni az autódban az aksit. Érted, az utolsó borsodi faluszélibe is ott kellene állnia pártucat darabonként mittomén 2millás aksipakknak ahol most van 2db 1m3-es hordó elásva amivel ki tudnak szolgálni 40 autót 0-ról teletöltve

fifibá55 2020.02.07. 20:35:02

@eßemfaßom meg áll: @Laci A Lakli: Nyugodj meg, erre sem magyar, sem közösségi jogi szabályozás nem lesz - jó darabig -, mert nem éri meg a ráfordítás. Az ingyenes töltési lehetőségeket még nem is érintettük.
De a villanyautósoknak is van kiadásuk: a kötelező biztosítás. Igaz, más nincs. Viszont a másoknál folyamatosan jelentkező üzemeltetési költségeket előre kifizetik a drágább beszerzési árral és a nagyobb megfizetett áfával.

Az sem véletlen, hogy mostanában nemigen találkozni szlovák rendszámú új, nagy terepjárókkal - a hazai zöld rendszámmal lényegesen nagyobb megtakarítás érhető el, csak hibridet kell választani. Azután az, hogy az elektromos részét sohasem használják, senkit sem érdekel.

]{udarauszkasz 2020.02.07. 21:17:14

olyan megoldast is ki lehetne talalni, hogy bekaval alatolni a toltott akksit, az ureset kihuzni alola, es radugni a toltore/napelemre.
Persze kerdes, hogy ki tudna megvenni 2 akkupakkot, + a napelemeket. Pedig ez egy hasznalhato megoldas lenne, egy het alatt fel tudna tolteni az egeszet.

will 2020.02.07. 22:02:08

@gyedmaróz: Renault Fluence ZE pont ezt tudta, 2014-re teljesen kifulladtak abba az erőlködésbe, hogy iparági szabvánnyá emeljék. Keres a Google-ön ilyen cikkeket, hogy swappable battery. Aztán majd ha 2025-ben a Tesla kitalálja, akkor meg mindenki el fog olvadni tőle, hogy mekkora ötlet! (Mint a napelemes tetőcserép, amit 10 éve már megcsinált egy magyar mérnök, csak pár HVG-s cikknél nem jutott vele többre szegény.)

pneumónia 2020.02.07. 22:20:28

Megdöbbentő hogy egy E.ON Hungária igazgatósági tagjának ilyen tévedései vannak,
annyira átszövi az óvodás stílusa a Német márkák imádatát, hogy hányingerem támadt.
A németeknek mocskosul kell szégyenkeznie bezony, a Kia niro long range 455 km mutass már 1 bmw-t
vagy 1 alád tolt audi foskupacot, az etron se hozza ezt...
Egy ilyen cikk után kirúgnám, ciki az EONnak is, lehet el is küldöm az anyacégnek okosodjanak...
Az elektromos autó fikázóknak ideje agyat növeszteni, vagy legalább elolvasni 20-30 cikket, szennyezés közvetlen belélegzed > megdöglesz v beteg leszel, allergiás stb...

greenfo.hu/hir/hazudnak-az-autok-szen-dioxid-kibocsatasi-gyari-adatai/
greenfo.hu/hir/ha-dohanyos-ha-nem-ingyen-szivhat/

molnibalage 2020.02.07. 23:04:25

@lajafix1: Ennyi tartalék nincs a rendszerben. És mivel a házak villamos rendszere is biztonsági okokból a lakások csúcsfogyasztására van méretezve, akkor ez mitől lenne más? Mert elég muris lenne, ha éppen mindenki tolja a villamos gépeket, akkor lecsap a ház, mert nincs arra méretezve.

KissGecihuszár 2020.02.07. 23:09:43

@molnibalage: Na, te vagy a másik okostojás, mert mindig mindenki látástól mikulásig melózik, ergo amíg fent van a nap, SOHA sincs otthon, ja persze...

molnibalage 2020.02.07. 23:15:18

@KissGecihuszár: Nem csak ismerem a naptárt. Nézd már meg a napkelte és naplemente idejét te nagyon ...

Tessék egész évben.
www.timeanddate.com/sun/hungary/budapest

Az óraátállítás előtt és után 5 hónapig kvázi semmit nem tudsz vele tölteni. Már végén is 6-kor már naplemente van, ami azt jelent, hogy már előtte 1-2 órával is picsányi a PV teljesítménye. Mutassak görbét egzakt adatokkal?

Na az év fennamaradó részében kb. máj és aug között van esete 8 utáni naplemente. Akkor is 6-8 között egy 10kW-os PV cuccal is néhány kW-opt tudsz esetleg kocsiba nyomni.

Vagy te éjszakás vagy? Akkor persze mehet.

molnibalage 2020.02.07. 23:19:25

@lajafix1: A baj az, hogy a végkövetkeztése hülye, amikor a számok pont azt mutatják, hogy nem. Nevetségesen kis töltési teljesítménnyel számolt és feltette, hogy egyetlen gyorstoltő sem lesz egyetlen cellában sem. Röhejes annak fényében olyan villanyautó penetráció mellett, ami ma felételezett.
Okkal van az, hogy ma is csak 22 kW-os gyorstöltőkkel van teli a város. Ennyit bír grid...

molnibalage 2020.02.07. 23:23:31

@eßemfaßom meg áll: Alig pár hetes hír, hogy az online összevetéshez szükséges funkciót már beépítik minden villanyautóba. Ej...

molnibalage 2020.02.07. 23:30:11

@pneumónia: Nem cikket kell olvasni, és kritikátlanul hinni. Számolni kell adatok alapján. És kijön az, hogy semmiféle globális környezetvédelemről nincs szó a villanyautónál. Legfeljebb lokálisról. De hogy miért jobb egy 10+ millás autóval dugóban ülni? Mert a tömeges villanyautózás most sok helyen ezt fogja jelenteni...

kvp 2020.02.08. 02:31:06

Ha rendszerben gondolkoznank, akkor siman megoldhato lenne az atallas. Eloszor is ki kell szamolni, hogy mennyi energia kell ahhoz, hogy mind a kozlekedest, mind a futest arammal lehessen biztositani. Ezutan annyi eromuvet kell epiteni, ami lehet kozponti (paks 2 es 3), korzeti (eromuves megujulo, pl. szel, napelemtelep) vagy helyi (tipikusan hazi napelem). Ezt az energiat vagy at kell vinni a rendszeren (atom es korzeti megujulok eseten) es/vagy tarolni kell valahol (korzeti megujulok es hazi napelemek eseten). Az elso esethez csak nagyobb halozat kell. Pont annyival amennyivel tobb aramra van szukseg. A masodik esetben halozat es korzeti tarolok is kellenek (pl. aksik), mig a harmadik esetben csak a lokalis aksik kellenek a napelemek ala a garazsba (lasd: Tesla powerwall). Na most az utobbi arra is jo, hogy egesz nap 16A-el szivhatja le a toltest a halozatrol es az esetleges napelemekrol ami jon, majd ejjel van az aksi teljes aramleadasi kepessege es a halozat nem hasznalt kapacitasa. Raadasul egy Tesla aksi pont annyit tud leadni mint amennyit a masik Tesla aksi fel is tud venni. Tehat kvazi gyorstoltessel attolti a statikus, 24 ora alatt lassan feltoltott aksibol az energiat az autoba akar 4 ora alatt. Mindezt akar a halozat terhelese nelkul is lehet, vagy kozben melle lehet tenni azt ami eppen jon a halozatrol. A maradekrol meg mehet a haz, ahol pl. nyaron a legnagyobb fogyaszto a legkondicionalas, de amikor meleg van, akkor tobbnyire sut a nap is, tehat az kvazi energia szempontjabol ingyen van.

Roviden szolva elektromos autok jelenlegi otthoni toltesehez vagy be kell kotni az ipari aramot es hozza kiepiteni a rendszert vagy kell egy buffer aksi a garazs falara. Az utobbi egyszerubb, foleg ha van melle napelem. De egy modern tarsashazban is elvarhato lenne, hogy a melygarazsban minden parkolohelyen legyen gyorstolto, ami az epulet sajat kozponti energiakozpontjarol van kiszolgalva. (ahol van helyi aksitelep, 25KV-os trafo a halozat fele es az esetleg a teton levo napelemek konverterei)

ps: Aki nagyon olcson akarja ma meguszni az megprobalhat a 16A-es 230V-os kimenetre epiteni es beosztani azt amit egy nap alatt otthon es a munkahelyi parkoloban ra tud tolteni a kocsija aksijara. Utobbi fontos, mert azzal gyakorlatilag megfelezi az otthoni energiaigenyt. Ennek kiepitesehez csak egy dedikalt 16A-es biztositek, 16A-es folyamatos uzemu tapkabel kell (amit pl. a sutos villanytuzhelyek is hasznalnak), egy rendes 16A-es tolto csatlakozo meg egy eletvedelmi fi rele a villanyora moge, biztos ami biztos. Es akkor ha a villanyora biztositeka birja, akkor van kb. 29.440 KW betoltheto teljesitmeny 8 ora alatt. (utobbi a Tesla szerint kb. 28 KW tenylegesen betoltott teljesitmenynek felel meg a kulonbozo vesztesegek miatt)

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · matyimentes.blog.hu 2020.02.08. 06:14:03

@kvp: Aksiból töltünk aksit... hát ehhez nincs is mit hozzáfűzni. :-))

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · matyimentes.blog.hu 2020.02.08. 06:21:57

@KissGecihuszár: Jaj, nemá! Ne mondd h 7égén fel tod tőteni a fostalicskád egész 7re! És ha borús idő van, akkor mész majd busszal.

Buenos Aires 2020.02.08. 07:12:23

A megoldás teljesen egyszerű, nem szabad lemeríteni az akksit teljesen. És nem csak akkor lehet vele elindulni, ha teljesen fel van töltve. Egy átlagautó napi 50 kmt megy, ehhez bőven elég a normál otthoni konnektor is. Hosszú utakhoz pedig az útmenti gyorstöltők kellenek.

silent man 2020.02.08. 07:54:45

@clemens: "a divatos hibridben meg 35000, de az kell a parasztnak..."
Ó, te szerencsétlen... Egy mondatban tettél tanúbizonyságot a virtigli ostobaságodról mindjárt három fogalom kapcsán látszik, hogy fogalmatlan vagy :
- divatos
- hibrid
- paraszt

silent man 2020.02.08. 08:00:24

@molnibalage: "Amikor majd ráverik a jövedéki adót az töltésre használt áramra az lesz majd a szép."
Az áramon jelenleg is van jövedéki adó, csak nem te fizeted. Mivel azt nem lehet monitorozni, hogy hajszárítóval, fűtéssel, vagy villanyautóval fogyasztasz, a töltésre használt áram otthoni külön adóztatása nem lehetséges, továbbá felesleges is. Minek kínlódna vele az állam? Egyrészt nagyon kevés pénzről van szó, másrészt sokkal egyszerűbb a tárgyat adóztatni, sőt mondok egy titkot : jelenleg vastag kedvezmény van a villanyautókra (adóból,pajti...), abból könnyebnek tűnik elvenni.

silent man 2020.02.08. 08:05:52

@molnibalage: "CSAK olyan töltőre lehet majd tenni a kocsit, ami online. Ennyike..."
Autót és konnektort láttál már?

silent man 2020.02.08. 08:19:55

@fifibá55:
Érdekes, hogy mennyi sötétség tud összegyűlni minden ilyen cikk alatt, amiben a tökéletes fogalmatlanság keveredik a zsigeri irigységgel. Ilyenkor meg szoktam kérdezni a hatótáv- és kilométerhuszároktól, hogy ha mindenki napi kurva sok kilométert megy az autójával, akkor miért csak kb. 1,45 milliárd liter benzin fogyott tavaly, ami a 2,5 millió benzines kocsi 7,5-8 literes fogyasztásával napi 20 kilométerre elegendő. És még úriember voltam, hogy nem számoltam az aprót rotakapával, láncfűrésszel, fűnyíróval. Ez villanyautóval 3,5 kWh. Legkésőbb ekkor szoktam pánikszerűen elsunnyogni. A villanyautósok jövedéki szopatása a másik. Az a napi 20 kilométer havi 6000 pénz jövedéki adót jelent benzinben, ezen pörög a sok marha, és erre gondolnak ki mindenféle lehetetlen megoldást a beszedésre, amikor jelenleg ennél nagyon sokkal több támogatás van az elektromos autókra mindenféle kedvezmény formájában. Ezek az elfogott csótánynak is pipettával csepegtetnék a mérget a szájába, ahelyett, hogy papuccsal agyonb@sznák...

silent man 2020.02.08. 08:21:57

@molnibalage: "Nem cikket kell olvasni, és kritikátlanul hinni. Számolni kell adatok alapján."
Lássunk egy számolást, ne csak a szád járjon.

silent man 2020.02.08. 08:24:30

@Buenos Aires: "Egy átlagautó napi 50 kmt megy"
Benzines nem tud annyit menni, mivel 2,5 millió van belőle és kevesebb, mint 1,5 milliárd liter benzin fogy évente, az inkább 20 kilométerre elég.

molnibalage 2020.02.08. 10:35:17

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Az. És ma teljesen oké, sőt, divatos ilyen faszságokat propagálni.

molnibalage 2020.02.08. 10:37:36

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Konkrétan idén január 18 és 21 között Bp-n összesen nem volt 6 óra napsütés...

molnibalage 2020.02.08. 10:39:59

@silent man: Te süket vagy? Mondom. Az autóba már beleépítik hardveresen az, ami lehetővé teszi azt a fajta online monitorozást, amit a megy a kasszákkal itthon. Már most alkalmasan a gyártott kocsik arra, hogy monitorozzák majd azt, hogy mennyit mész és mennyit töltesz. Megpróbálom visszakeresni a linket.

molnibalage 2020.02.08. 10:48:30

@silent man: Ez csak azt mutatja, hogy kurva sok ember jár autóval, ahol nem kéne. Ezen felül szar a statisztikád, mert hétvégén az ember ritkán ingázik és van fiezett szabi is. Az átlagos ingázó autó napi 35 km táját megy és nem 20-at. Kétszeres eltérés. És ezt a villanyfanoktól hallom...

molnibalage 2020.02.08. 10:49:15

@silent man: Ja, és senkit nem érdekel az átlag. Mert annak, aki napi 10-et megy, annak ok. És mi van azzal, aki az átlag felett van és 40-60-at ingázik? IJ...

molnibalage 2020.02.08. 10:57:44

@silent man: De valami nettó kretén vagy? Melyik részét nem érted annak, hogy egyes autók nem minden nap mennek?

silent man 2020.02.08. 12:13:09

@molnibalage: Persze, a Tesla pontosan a NAV elképzelései szerint gyártja az autóit. Orvos látott már?

silent man 2020.02.08. 12:14:43

@molnibalage: Amelyik autó nem megy, azt tölteni se kell, pupák. Az átlag éppen ezt jelenti, mit nem értesz rajta?

vackor1 2020.02.08. 13:05:01

A fotovoltaikus töltéshez írom megértés végett , mert olvasom, hogy páran azt mondják , akkor süt a nap , amikor nincs otthon az illető , így felesleges a napelemes rendszer a töltéshez...
Nos , ha nem vagyok itthon és akkor süt a nap, akkor a rendszerem termel napsütéses óránként - csak számokat írok , nem pontos adatokat - mondjuk 10 egységet , a házam meg ( hűtő, stb., az állandó fogyasztók ) elhasznál 1-et , viszont a villanyórám nem "pörög" , illetve pont " visszafelé pörög" , mivel a maradék 9 egységet éppen beteszi a hálózatba . Aztán amikor - mondjuk este , amikor valóban nincs napsütés - hazaérek és felteszem a kocsit tölteni a hálózatra, akkor már normál módon "pörög" a villanyóra, de csak visszaveszem , amit a napsütés alatt ( y napsütéses óra szorozva az óránként MEGMARADT plusz 9 egységgel ) betettem, azaz teljesen mindegy , hogy mikor vagyok otthon és töltöm a kocsit. Éves elszámolás van , télen valóban kevesebbet termel a rendszer , mint amennyit elhasználok , de március és december között meg jóval többet, így az energia-egyenlegem bőven pozitív. Ezen kívül ha csak a városban használom naponta 20-30 kilométert ( azt még egy plug in hibrid is tudja ) , akkor hetente elég egyszer teljesen feltölteni a tisztán elektromos/villanyautót , mert 300 km-t mind el fog menni , arról nem is beszélve , hogy most már azért minden városban vannak utcai töltők is..

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2020.02.08. 14:05:55

@fifibá55: nyilván amig a statisztikai hibahatár környékén vannak a villanyautók addig a kutya nem foglalkozik vele.

Arcade Macho 2020.02.08. 14:16:56

@will: " Aztán majd ha 2025-ben a Tesla kitalálja, akkor meg mindenki el fog olvadni tőle, hogy mekkora ötlet!"

A tesla mar kitalalta es be is mutatta, hogy annyi ido alatt kepesek kidcseelni amig mashol bemennek fizetni a benzinkutra
es jelen pillanatban inkabb toljak a superchargereket :)))

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2020.02.08. 14:17:17

@vackor1: itt kb mindenki tudja mit jelent az advesz villanyóra, de ezek szernit te nem vetted észre, hogy amikor előre pörög az órád akkor nem a napáramod csorog vissza a varázsdobozból hanem valamelyik erőmű termeli meg neked szóval este 8kor kurvára nem a napelemeddel töltöd fel az ottógat hanem pakssal vagy a mátrai erőművel.

vackor1 2020.02.08. 14:56:29

@eßemfaßom meg áll: Ez egyértelmű ( de ha ez gond, akkor ott a szigetüzemmód :) ) , én azt mondtam , hogy a napelem erre tökéletes megoldás , mert a DELIKVENSNEK teljesen mindegy mikor tölti és ha jól emlékszem a cikkre, egyénekről és nem nemzetgazdaságról szólt.
A másik : én mondjuk Siófokon a városban használom a kocsit , mondjuk heti 50 -200 kilométerre, heti egy nap-- bármikor , amikor süt a nap - feltöltöm és akkor bizony nem a paksi vagy mátrai tölti nekem, hanem bizony a varázsdobozból csorog a delej .
A többiben igazad van. , részemről meg ebben max. ennyi volt. :)

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2020.02.08. 15:29:08

@vackor1: a delikvensnek addig teljesen mindegy amig az állam szivatja a szolgáltatókat a 0 hálozathasználati díjjal.

"amikor süt a nap" Ha este 8kor süt a nap (én ugyanis ezt írtam)

silent man 2020.02.08. 15:33:39

@eßemfaßom meg áll: Az miért szívatás? Aki elhasználja a betáplált napenergiát, nem fizeti ki?

vackor1 2020.02.08. 15:47:19

@silent man: Szerintem úgy érti, hogy egyelőre még semelyik rendszer után nem kell hálózathasználati-díjat fizetni ( a 4 kWh-s rendszer feletti jelenleg 0 forinttal szerepel a jogszabályban, ami változtatható bármikor, a kisebb rendszer ingyenes szöveggel szerepel ..JELENLEG ) , ellenben azzal , aki vezetékből kapja az áramot, mert nekik a számla jelentős része mindenféle használati ( meg egyéb , nem minősíteném ) díjakból tevődik össze.

silent man 2020.02.08. 19:39:56

@vackor1: Erről beszéltem. Aki elhasználja a napelem által betáplált energiát, az fizeti a rendszerhasználati díjakat.

CCnick 2020.02.08. 19:47:21

@silent man: mert a napelemes odavissza használja a hálózatot mégse fizet érte semmit. De érted te ezt csak játszod a hülyét. Vagy tényleg hülye vagy (ami a fenti ámokfutásod alapján nem kizárt, bár lehetsz sima hülyét játszó troll is)

GyMasa 2020.02.09. 05:57:44

@fifibá55:
Nos, az egész, új generációs elektromos autó töltő kifejlesztéénél alapkövetelmény volt, hogy kompatibilis legyen a leendő adóztatási szempontokkal.
Erre pont elég, ha a rendszer képes mérni a töltőteljesítményt folyamatosan.
Onnantól kezdve csak SW kérdése, hogy kinek-mikor-mennyit számítanak fel a töltésért...
Azaz ez mr MA is benne van a töltőben, csak nincs élesítve.

GyMasa 2020.02.09. 06:14:48

@silent man:
Az a baj, hogy te is túlegyszerűsítesz...
Az autók átlagosan az idejük 96%-ában csak állnak.
Az összes autó osztva az ÖSSZES megtett km-rel.
Csak, sajnos ez egy statisztikai adat!
Azaz a legtöbb autó az ideje 99%-ában áll, és van egy részük, ami csak az ideje 50%-ában áll.
Na, egy ilyen rendszert ezekre az autókra (amelyikek napi 50+km-t tesznek meg) kell méretezni!
Ez pontosan ugyanolyan tévedés, mint az, hogy mivel az autók az idejüket átlagosan 95%-ban állással töltik, így elég lenne csak a mostani autók 4%-a, egy carsharing rendszerrel...
Nem igaz, mert a használat, igencsak specifikus igényét (hétköznap 6-20 óra) veti össze a teljes élettartammal

GyMasa 2020.02.09. 06:18:45

@vackor1:
Igen, ez addig működik, amíg "éves elszámolás" van.
Amint ez megszűni, az összes, fent említett probléma egyből jelentkezni fog.

Pipas 2020.02.09. 07:16:25

@clemens: "Viszont egy mezei dugaljból 10 órán keresztül nem szabad 16A-t kiszedni, mert szét fog égni, ugyanez igaz a közbülső kötésekre is."

Azok a "mezei" dugaljak 16A-re vannak tervezve. A közbülső kötéseket pedig jól kell megcsinálni.

Pipas 2020.02.09. 07:19:30

@vackor1: "mert a DELIKVENSNEK teljesen mindegy mikor tölti"

Hogy a fenében lenne már mindegy?! Este hazaérsz, reggel megint mennél a kocsival, nagyon nem mindegy, hogy mikor töltöd, mert használni akarod a kocsit.

Pipas 2020.02.09. 07:36:10

@Laci A Lakli: "Egyébként gratula a poszternek, hogy sikerült egy olyan képet berakni, amiben a napkollektorok árnyékban vannak."

Azoknak a celláknak a tájolása is rossz, azok mindig árnyékban vannak. :) Sőt, ahogy elnézem arra a házra nem is lehet napelemet rakni, csak úgy, ha kivágod a fákat. Jól demonstrálja a "rakjunk mindenhova napelemet" elgondolás butaságát. :D

Pipas 2020.02.09. 07:52:06

"350 kW teljesítményű, következő generációs töltők is"

Az cirka 1600 Amper. Egy közepes méretű falu fogyasztása, esetleg egy kisebb üzemé. A házad árának négyszereséért meg is oldható egy ilyen betáp, de persze csak akkor, ha bírja a helyi villamos hálózat. Ha nem (valószínűleg nem), akkor a csillagos ég a limit. :D

silent man 2020.02.09. 08:48:40

@CCnick: Nyugodj meg, attól megnyugszol. A jelenlegi előírások egy darab adok-veszek mérő felszerelését írják elő, te pedig két külön mérőt hiányolsz, de ez nem változtat azon a tényen, hogy az általam megtermelt és hálózatba táplált villamos energia elhasználója megfizeti a forgalomarányos rendszerhasználati díjakat. Én csak a vételezett és termelt áram különbségére jutó díjak egy részét nyerem meg.
Egy átlagos napelemes rendszer árában félmillió forint ÁFA van, ami azonnal bekerül a költségvetésbe, a napelemmel nem rendelkezők szíves felhasználására.

silent man 2020.02.09. 08:51:22

@GyMasa: Egy 230V / 16A-es hosszabbítóban milyen hardver van?

silent man 2020.02.09. 08:54:25

@GyMasa: Mennyiben más 100 autó x 20 km, illetve (20 autó x 100 km + 80 autó x 0 km) energiamérlege?

silent man 2020.02.09. 09:01:01

@Pipas: "350 kW teljesítményű, következő generációs töltők is""Az cirka 1600 Amper."
Ezt hogy számoltad ki?
"Az cirka 1600 Amper. Egy közepes méretű falu fogyasztása, esetleg egy kisebb üzemé."
Az Amper nem a fogyasztás mértékegysége.

fifibá55 2020.02.09. 10:18:01

@GyMasa: A szolgáltatók által üzemeltetett töltőknél ez azért is lényeges, mert nincs igazán kiforrott, egységes módszer az árazásra: teljesítmény vagy idő alaú legyen, vagy a kettő kombinációja, hiszen a felvett teljesítmény az autó típusától, pillanatnyi töltöttségi állapotától, akkuhőmérséklettől, stb. is függ. De a szolgáltató fizeti a jövedéki adót, és természetesen megjeleníti az áraiban.
Itt, úgy tűnik, sokaknak az fáj, hogy ha az autós otthon tölt, akkor nem kell külön adót fizetnie, és erre igyekeznek különféle megoldásokat kitalálni (Hofi Géza, magyar lélektan: dögöljön meg a szomszéd tehene is).
Ez a jelenlegi villanyautó penetráció és az egyes kormányok hangzatos környezetvédelmi elképzelései mellett még nincs terítéken. Németországban és több más európai országban az autókhoz 230 V 10 A-es töltőket adnak, Franciaországban választhatóan 10 vagy 16 A-es töltőt kérhetsz, ezek közönséges, dugaljba dugható töltők. A 10 A-t a legtöbb probléma nélkül bírja, a 16 A-hez nyári 35 foknál már inkább ipari dugalj kell, de ezek nem tételek. Ezek fogyasztása nemigen tér el más nahyobb háztartási fogyasztókétól, így nem mérhetők. A helyzet hasonló ahhoz, hogy az ún. éjszakai árammal csak vízmelegítőt lehetett . dedikált módon táplálni, a néplélek azért sokszor, rendre kijátszotta ezt a korlátot.
Ahogy kezdenek nagyobb, 11 vagy 22 kW-os fedélzeti töltőket is beépíteni - amelyek nem két fillérbe kerülnek - igény jelentkezik nagyobb teljesítményű, kiépítést igénylő házi töltőállomások iránt, amelyek mindegyike rendelkezhet/rendelkezik az általad említett naplózással. Ezeknél egyszerű és - ami lényeges - hiteles módon meghatározható a vételezés, és megfelelő jogszabályi környezetben pl. jöv. adó alapját képezheti.

fifibá55 2020.02.09. 10:24:13

@fifibá55: alaú -> alapú, nahyobb ->nagyobb

molnibalage 2020.02.09. 10:28:34

@silent man: Te komolyan azt hiszed, hogy csak itthon akarják majd adóztatni a villanyautót? Ó, kis naív...

molnibalage 2020.02.09. 10:30:03

@silent man: Az éves benzinfogyasztás az 365 nap. De ha az autók évente inkább csak 300 napot mennek, akkor a napi futásteljesítmény magasabb. Bocs, nem tudtam, hogy síkhülye vagy...

molnibalage 2020.02.09. 10:40:25

@vackor1: Köszönjük, ezt pontosan a parasztvakítás kategóriája. Másra történik a "tárolás" rátolása. Ezzal a kamu megoldással kéne szakítani.

silent man 2020.02.09. 10:45:24

@molnibalage:
Senki nem mondta, hogy nem kell / fogják adóztatni, te egyorrú, csak fontold meg az alábbiakat :

- vételár támogatása : itthon, jelenleg 1,5M forint, könnyű piszkálni
- gépjárműadó kedvezménye : könnyű piszkálni
- regadó kedvezménye : könnyű piszkálni
- cégautó adó kedvezménye : sok pénz, könnyű piszkálni
- esetleges ingyenes parkolás : könnyű piszkálni

- jövedéki adó : kevés pénz, gyakorlatilag lehetetlen piszkálni, az áram nagykereskedelmi árában ma is ott van.

A benzines kocsik havi átlagban 6250 forint jövedéki adót köhögnek ki az elfogyasztott 50 liter benzinre. Ez villannyal 100 kWh fogyasztásból fedezhető, te se gondolod komolyan, hogy 62,50 fillér jövedéki adóval kínálnák meg a villamos áram minden kilowattját.

Ez nem naivitás, hanem józan paraszti ész.

silent man 2020.02.09. 10:48:39

@molnibalage:
"De ha az autók évente inkább csak 300 napot mennek, akkor a napi futásteljesítmény magasabb."
És minden autó ugyanazt a 300 napot tölti pihiben. Nem az eszedért szeretnek otthon, ha egyáltalán... Amellett, hogy hülyeséget szájalsz, ez miért lenne érdekes?

silent man 2020.02.09. 10:50:16

@molnibalage:
"Másra történik a "tárolás" rátolása." Aztán hol tárolják a mások, papa?

molnibalage 2020.02.09. 11:27:02

@silent man: Idézőjelben van a tárásolás, te seggülye. Mert a probléma pont azt, hogy a grid teljesítmény és nem energia egyensúly alapján működik.

molnibalage 2020.02.09. 11:32:08

@silent man: A mai üzemanyagoknál n+1 hiteles mérőt építenek be, hatalmas táblázatokat vezetnek, a távvezetékekben levő mennyisséggel is el kel számolni. Ehhez képest egy dedikált online óra bevezetése és előírása úgy, hogy az autó is hardveresen erre van készítve?
LOL. Pont úgy rá fogják tenni majd az 55%-ot.

will 2020.02.09. 12:06:49

@pneumónia: Jaj, ne viccelj már, a cikkben simán említ olasz, amerikai, japán kocsikat is. Történetesen kimaradt a koreai... de amúgy a cikk nem is hatótávokról szól, hanem az akkuméretekről, és az azokhoz kapcsolódó töltési időigényről. Szóval nem tudom miből vontad le, hogy németimádó lenne. (Ami akár lehetne munkaköri kötelessége is, aztán mégsem látszik annak)

will 2020.02.09. 12:10:39

@Pipas: Az a kép nyilván egy számítógépes grafika, látszik, hogy minden digitálisan van generálva rajta, nap csillanás, bokrok, felületek. Más kérdés, hogy így pont nem valóságos, ez volt stock oszt kész, ne verjük már a blogolóra rá.

Pipas 2020.02.09. 12:21:18

@silent man: "Az Amper nem a fogyasztás mértékegysége."

Hátköznapi kifejezést használtam, tökéletesen lehetett érteni. A "fogyasztás" ugyanis egy hétköznapi kifejezés. Az energia, munka és teljesítmény szakkifejezések, de a fogyasztás csak egy hétköznapi kifejezés. Ha pontosabb akartam volna lenni, akkor írhattam volna, hogy "áramfogyasztás", ami még mindig csak egy hétköznapi kifejezés, de pontosabb lett volna.

Pipas 2020.02.09. 12:25:59

@will: "Az a kép nyilván egy számítógépes grafika,"

És? Ki mondta, hogy nem az?

"Más kérdés, hogy így pont nem valóságos, ez volt stock oszt kész, ne verjük már a blogolóra rá."
Nem mondtam, hogy a blogger csinálta a képet. Mondtam ilyet?

Az én álláspontom az, hogy a természetvédők közismerten buta elképzelése a "mindenhová tegyünk napelemet" és ezt a butaságot jól demonstrálja ez a kép is. Valaki elképzelt egy idilli kis látképet, nem kellett megvalósítania, nem kellett konkrétan megcsinálnia csak lerajzolni és kiszínezni, de még ez sem sikerült.

És aki még ilyen képet sem képes rajzolni, még ki sem tud választani olyat, ami működik, az magyarázza el, hogy hogyan is kellene megcsinálni. Ironikusnak tartom, ennyi az egész.

silent man 2020.02.09. 12:55:14

@Pipas: Értem, de a 350 kW / 1600A 218,75 V-ot jelent, márpedig a nagy teljesítményű töltők nem háztáji feszültségen működnek.
"Egy közepes méretű falu fogyasztása" Inkább egy kicsié, ha a 350 kW-ra gondolunk, mivel a falvak átlagos háztartásszáma 600 felett van.

silent man 2020.02.09. 13:00:13

@molnibalage: "egy dedikált online óra bevezetése és előírása úgy, hogy az autó is hardveresen erre van készítve?
LOL. Pont úgy rá fogják tenni majd az 55%-ot."

Ritka debil jószágnak teccik lenni.

Mi van előkészítve mire? Vezesd le lécci egy Nissan Leaf példáján. Pontokba szedve bemutattam neked, hogy miért és mekkora fasság, amit hadoválsz, valamit nem értettél meg abból? Összezavartak a számok, te "segghülye"?

Arcade Macho 2020.02.09. 13:44:22

@Pipas: "és ezt a butaságot jól demonstrálja ez a kép is."

az a kep egy agyrem...
kintre nem kis bokrok kellenenek hanem egy nagyobbfajta fa hogy legyen alatta arnyek, oszt a toltot is normalisabb ember inkabb a garazsba rakja
2 auto MINDENKEPPEN ficcenjen be, ami nem lenne gond csak a kep alkotoja ugy gondolta hogy mindketto auto kotelezoen elektromos kell legyen es mellette ott a levegovel mukodo hoszivattyu is a zoldseg miatt
valaki elkepzelte a ZIDEALIS otthont es akkor ez legyen

Pipas 2020.02.09. 19:02:02

@Arcade Macho: Tényleg, dupla garázs, az autót meg az utcán töltik. Ezt észre sem vettem. :D

Pipas 2020.02.09. 19:06:51

@silent man: "Értem, de a 350 kW / 1600A 218,75 V-ot jelent, márpedig a nagy teljesítményű töltők nem háztáji feszültségen működnek. "

Azt számoltam ki, hogy ha a megszokott egyfázisú betáppal akarunk ekkora teljesítményt, akkor mennyi az áram. Hogy érzékeltessem mekkora teljesítményről beszélünk. A blog is ezt tette, hajszárítóra számolta át, hogy a laikusok is értsék.

Természesen nem fog senki 1600 amperes vezetéket kihúzni a házakhoz, Tesla és Edison óta tudjuk, hogy ez nem rentábilis és van rá jobb módszer is. Viszont a laikusoknak nem annyire nyilvánvalüó a szituáció, ha mondjuk 6KV-os betápról kezdünk beszélni. Nem tudják az milyen problémákat vet fel, nem tudják azok milyen eszközök.

silent man 2020.02.09. 20:20:22

@Pipas: Értem, de remélem senki nem otthon akar 350 kW-tal tölteni, vagyis a felvetés is felesleges.

silent man 2020.02.09. 20:22:08

@molnibalage: Nem látom a megfejtésedet, hol van a Nissan Leaf hardveres jövedékiadó-generátora.

Pipas 2020.02.09. 21:07:46

@silent man: "Értem, de remélem senki nem otthon akar 350 kW-tal tölteni, vagyis a felvetés is felesleges."

A cikk ezt sugallja. A képeken otthoni töltők vannak és ilyen 350KW-os töltőről beszél. Laikusok számára a cikkből nem válik világossá, hogy ezek nem otthoni megoldások, ezért is írtam amit írtam.

molnibalage 2020.02.10. 10:21:58

@silent man: Idő kéne, hogy visszakeressem. Egyébként nem értem mit rugózol egyetlen típuson, aminek több szériája van. Ha majd megtalálom, akkor bekommentelem. Valahol szánalmas, hogy erre vered.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2020.02.10. 11:32:55

@midnight coder: Ja, ja! Ahol a villannyal fűtés reális alternatíva, azok leginkább az új építésű házak. Ott viszont nem egy nagy trüváj (csak pénz kérdése) olyan házat építeni, aminél már nem is éri meg a gázzal-kéménnyel vesződni, mert többe fog kerülni a leves, mit a hús. Szerintem egy közműfejlesztés, gázbekötés, gázterv, engedélyek, kazán, kémény, radiátorok, csövezés (nulláról indulva) 3 milla alatt nem nagyon áll meg. Közben, ha egy sima B30-as falra (biztos azzal dolgoznék, mert szemben a korszerű vázkerámiákkal, annak van hőtároló és zajszigetelő tömege) felteszel 20 centi hőszigetelést, akkor már U=0,18 W/m2K-nél jársz. Oké, a passzív házhoz még sok egyéb is kell, de könnyen eléred azt a szintet, ahol már az életben nem hozza vissza az árát a gáz, és mégsem kell Paksot rákötni a házra.

silent man 2020.02.10. 12:57:33

@molnibalage: Tőlem a többi típusról is mesélhetsz, csak egészítsd ki azzal, hogy miként derül ki a fekete töltés a nagyinál, valamint pár szóban értékeld, hogy miért nem a fenti (könnyen piszkálható) tételekből venne el az állam, miért inkább a havi átlagosan bő 6000 forintos jövedéki adóval bohóckodna.
Inkább tűnik szánalmasnak, az ilyen "majd beírom, ha megtalálom" típusú mellébeszélés.

silent man 2020.02.10. 13:05:20

@Pipas: "A cikk ezt sugallja."

Én nem látom benne, mivel a villámtöltőket így vezeti be : "Nézzük mit kínál az utca"

Az otthoni bővítésről ez van a cikkben : "Amennyiben áldozunk rá, 3x16-nál több is - akár 3x20A, 3x25A - kérhető, ez persze amperenként 4500 forint plusz költség a háztartásnak ingyen járó 32A fölötti minden amperre."

Ezért nem értettem a dolgot, de abban igazad van, hogy háztartásokban nem lesz egyhamar nagy teljesítményű töltés, bár nem tudom, kinek hiányozhat.

silent man 2020.02.10. 13:11:16

@Csokis: Tökéletesen igazad van, a mi falazatunk is 0,18 W/m2K, csak Porotherm + hőszigeteléssel. Ha újra építkeznék, talán Silkát vennék az egész házra, bár megkönnyeztem azt a pár méter falhoronymarást is :-(

silent man 2020.02.10. 20:43:04

@molnibalage:
Origo... Az kemény. És te seggfejezel, te szerencsétlen...

Javaslom, hogy ne az ilyen szennylapokból tájékozódj, hanem valami hiteles forrásból, például az Unió hivatalos lapjából :

eur-lex.europa.eu/legal-content/GA/TXT/?uri=CELEX:32018R1832

Akkora böszmeséget beszélsz, hogy szavak sincsenek rá, legegyszerűbb, ha pdf-ben elolvasod.

Csak röviden :

- a rendszer nem extra, hanem a jármű fogyasztását monitorozó OBD eszköz
- a célja a gyártók flottaátlagának valós(abb) meghatározása
- 2020-tól is csak az új típusjóváhagyásokra vonatkozik, mehetsz a szalonba autóért nyugodtan
- az eszköz nem online, adatokat csak műszaki vizsgán lehet kiolvasni belőle
- az első műszaki vizsga a jármű 4 éves korában esedékes
- az adatokat szigorúan anonimizálni kell :

"6) A szabályozási laboratóriumi vizsgálati eljárásokból származó tüzelőanyag- és/vagy elektromosenergia-fogyasztási értékeket ki kell egészíteni a járművek valós körülmények közötti közúti használat során tapasztalt átlagos fogyasztására vonatkozó információkkal. Ezek az információk az anonimizálásukat, összegyűjtésüket és összesítésüket követően elengedhetetlenek annak értékeléséhez, hogy a szabályozási vizsgálati eljárások megfelelően tükrözik-e a valós körülmények közötti átlagos CO2-kibocsátásokat, valamint tüzelőanyag- és/vagy elektromosenergia-fogyasztást. Emellett a pillanatnyi tüzelőanyag-fogyasztásra vonatkozó információnak a járműben való rendelkezésre állása megkönnyíti a közúti vizsgálatokat."

Te mégis hogy gondoltad? Aki már ilyen autót vesz, az adózik, akinek nem ilyen van, az nem? Összekevered a szezont a fazonnal, pupák.

Hogy is szokták mondani? Vadász, vadász... te copni jársz ide?

Arcade Macho 2020.02.12. 08:57:37

@Csokis: "Közben, ha egy sima B30-as falra (biztos azzal dolgoznék, mert szemben a korszerű vázkerámiákkal, annak van hőtároló és zajszigetelő tömege) felteszel 20 centi hőszigetelést, akkor már U=0,18 W/m2K-nél jársz. "

az ablakra meg bentrol ha beraksz egy viharablakot (storm window az angolszaszoknal) akkor szerintem azzal meg jobban jarsz :)

GyMasa 2020.02.14. 09:03:16

@silent man:
Nincs villanyautóm, szóval nem tudom, hogy mennyire elterjedt, hogy simán egy egyfázisú konnektorból töltöd az autódat, de van egy csúnya érzésem, hogy egyrészt nem sok ilyen lehet, másrészt bármennyi is van ilyen, azok már nem sokáig lesznek velünk.
Amúgy meg az autóban is lehet implementálni a mérést. Minden adat rendelkezésre áll már most is, csak egy programot kell írni, és telepíteni.

GyMasa 2020.02.14. 09:06:38

@silent man:
Csak attól függ, hogy melyik irányból nézed.
A szolgáltató irányából, amíg az infrastruktúra bírja, addig mindegy.
Itt csak akkor van baj, ha valaki "kiszámolja", hogy a magyar termelés 8GW, a villanyautó igény meg 7,9GW, és abból azt a következtetést vonja le, hogy "minden OK".
A felhasználó szempontjából nem mindegy, hogyha már elvileg sem képes a rendelkezésre álló kapacitás feltölteni a rendelkezésre álló időben az akkut.

silent man 2020.02.14. 10:09:59

@GyMasa: Fentebb belinkeltem annak a félkegyelműnek, az Uniós rendeletet. Az ilyen "írunk egy programot és telepítjük" nem úgy megy azért, valamint : mi a rossebnek. Aprópénzért kínlódni? Számold már ki, hogy a benzines autók hány forint jövedéki adót fizetnek havonta és átlagosan. Nincs 6000 forint. A támogatás meg 1,5 millió, az 250 hónap, több, mint 20 év. Én azt választanám, hogy 1,5 millió azonnal, nem pedig azt, hogy havi 6000 pénz.

"A felhasználó szempontjából nem mindegy, hogyha már elvileg sem képes a rendelkezésre álló kapacitás feltölteni a rendelkezésre álló időben az akkut."
Beszéljünk konkrétumokról. Mikor, mennyi autót, milyen teljesítménnyel, mindezt úgy, hogy a realitások talaján maradjunk, ami a villanyautók szaporodását tekinti.

GyMasa 2020.02.14. 14:48:36

@silent man:
Látom, neked sincs sok fogalmad, hogyan is működik az autóipar.
Ha az EU jogalkotói simán megpróbálják jogszabályokkal felülírni a fizika törvényeit, akkor szerinted nem fognak lehajolni a jövedéki adóért, majd ha már mondjuk az elektromos autók lesznek többségben?
Ezt ugye te sem gondolod komolyan?
A jövedéki adóban nem az autónkénti összeg számít, hanem a teljes, éves bevétel.

"Beszéljünk konkrétumokról."
Teljesen felesleges, mert a villanyautózás jelenleg, és a közepes távú jövőben is teljesen marginális résztvevő lesz.

" Mikor, mennyi autót, milyen teljesítménnyel, mindezt úgy, hogy a realitások talaján maradjunk, ami a villanyautók szaporodását tekinti. "
Ha a realitások talaján akarsz maradni, akkor erről felesleges beszélni, mert itt 20-50 éven belül egészen biztosan nem lesznek többségben az elekttromos autók.
Egyszerűen áltlalános iskolás matek.
1 milliárd autó van a Földön.
kb 70-80 millió új autó készül évente.
Ebből ma max 2 millió elektromos.
Számold ki, hány év alatt tudsz ezekkel az értékekkel ennyi autót lecserélni elektromosra.
(de vedd figyelembe, hogy az elektromosautók elterjedésének ma mégcsak nem is a rettenetesen drága áruk a fő akadálya, hanem, hogy egyszerűen NINCS elég akkumulátor még a mostani 2 milliónál többet építeni sem. Azaz, a jelenlegi akku-kapacitást 40x-esére kellene emelni. )

silent man 2020.02.14. 16:15:12

@GyMasa:

"szerinted nem fognak lehajolni a jövedéki adóért, majd ha már mondjuk az elektromos autók lesznek többségben?"
"Teljesen felesleges, mert a villanyautózás jelenleg, és a közepes távú jövőben is teljesen marginális résztvevő lesz."
Most akkor lehajolnak a jövedéki adóért, vagy nem? Sokkal egyszerűbb például a cigaretta és az alkohol adóját megemelni, mint kínlódni egy beszedhetetlen valamivel.

"eljesen felesleges, mert a villanyautózás jelenleg, és a közepes távú jövőben is teljesen marginális résztvevő lesz."
Akkor mivel fognak járni Európában? Szaporodnak a konkrét dátumok, amik után nem lehet belső égésű motorral szerelt autót forgalomba helyezni, és ki fogják tiltani őket egy csomó helyről : en.wikipedia.org/wiki/Phase-out_of_fossil_fuel_vehicles#Countries

Róma, Athén, Madrid, Párizs 2025-től semmilyen dízelt nem enged be, de 2030-tól sok helyen a benzines is kívül marad. Az átmeneti időszak egyik nyertese a Toyota lesz, mivel a hibridek könnyebben teljesítik a flottaszintű CO2 elvárást. Európában és a fejlett világban gyorsabb lesz a folyamat, máshol nyilván lassabb :
data.bloomberglp.com/bnef/sites/14/2018/05/annual-global-light-duty-vehicle-sales-1024x576.jpg

Akku meg lesz, ne aggódj. Régen benzint is a patikában lehetett kapni.

GyMasa 2020.02.14. 18:53:53

@silent man:
"Most akkor lehajolnak a jövedéki adóért, vagy nem?"
Majd, ha értelmezhető mennyiséget lehet beszedni belőle, akkor le fognak hajolni érte.
De ettől még igen messze vagyunk.
Ma a villanyautózás még a marginálisnál is kisebb...
" Sokkal egyszerűbb például a cigaretta és az alkohol adóját megemelni, mint kínlódni egy beszedhetetlen valamivel."
Mi a frászért lenne már beszedhetetlen?
Ha az autókban implementálva lesz a pontos, és hiteles mérés, ami kizárólag csak egy jogszabály megházásának a függvénye, akkor majd hoznak egy olyan törvényt.
Sőt, ahogy ugye az EU törvénykezésnél már eddig is látszott, az a legkevésbé sem érdekli őket, hogy annak van-e értelme, vagy mekkora erőfeszítésbe kerül megoldani.
De végső esetben lehet simán az autópálya éves matrica elvét követve kiszabni egy évente 50 000 HUF_os átalányadót is.
Arre meg ne merészeld azt írni, hogy behajthatatlan lenne :-)

"Akkor mivel fognak járni Európában?"
Kamu hibridekkel?
Meg veterán autókkal.
Azok már ma is teljes kivételt képeznek az összes ilyen törvény alól.
Még a zöldforradalomban élenjáró Németországban is.
Vagy lesz parasztlázadás, és fel lesznek hzva a villanyoszlopra a bölcs EU-s társadalom mérnökök.
Vagy csak simán el lesz nekik magyarázva/meg esznek véve kilora, hogy miért kell nem egszavazni.

" Szaporodnak a konkrét dátumok, amik után nem lehet belső égésű motorral szerelt autót forgalomba helyezni, és ki fogják tiltani őket egy csomó helyről : en.wikipedia.org/wiki/Phase-out_of_fossil_fuel_vehicles#Countries"
Emiatt majd akkor tapsikolj, ha ezek valóra is válnak.

"Róma, Athén, Madrid, Párizs 2025-től semmilyen dízelt nem enged be, de 2030-tól sok helyen a benzines is kívül marad. Az átmeneti időszak egyik nyertese a Toyota lesz, mivel a hibridek könnyebben teljesítik a flottaszintű CO2 elvárást."
Nade egy hibrid autó az tulajdonkppen egy BENZINES (kevéssé jellemzőed dízel), azaz BELSŐ égésű motoros jármű.
Akkor az most ki lesz tiltva, vagy nem?
Ja, hogy a hibridek is majd "elektromosnak" fognak számítani?

" Európában és a fejlett világban gyorsabb lesz a folyamat, máshol nyilván lassabb :
data.bloomberglp.com/bnef/sites/14/2018/05/annual-global-light-duty-vehicle-sales-1024x576.jpg"
Erre majd térjünk vissza 2040-ben!
Azért, ugye az megvan, hogy it több tízmilliós autószámról van szó évente?

"Akku meg lesz, ne aggódj."
Ja, és ELÉG akku is lesz majd?
Mert akku MOST is van, csak nincs elég.
Pedig most a teljes újautópiac maximum 2,5%-áról beszélünk...
"Régen benzint is a patikában lehetett kapni."
Persze, bár az akkori egy darab Karl Benz-nek nem volt nehéz kiszolgálni az igényeit.

silent man 2020.02.15. 10:49:56

@GyMasa:
"Majd, ha értelmezhető mennyiséget lehet beszedni belőle, akkor le fognak hajolni érte.
De ettől még igen messze vagyunk."
Akkor miért beszélünk erről ennyit? Villanyautót mai is kapni, ha szerinted még évtizedekig marginális szereplő lesz, akkor miért érdekes az a jövedéki adó?

"Ha az autókban implementálva lesz a pontos, és hiteles mérés"
Olyan még nem volt, hogy azt ne lehetett volna okosba kikerülni.

"De végső esetben lehet simán az autópálya éves matrica elvét követve kiszabni egy évente 50 000 HUF_os átalányadót is."
Erre utaltam, hogy cseppet egyszerűbb az előre odaadott 1,5 millióból, meg adókedvezményekből elvenni, mint megpróbálni a lehetetlent.

"Kamu hibridekkel?
Meg veterán autókkal."
A veterán autózás az drága dolog, nem lesznek ott tömegjelenetek, a kamuhibridek (pl. PHEV SUV-k) felett pedig már megsuhintották a jatagánt.

"Nade egy hibrid autó az tulajdonkppen egy BENZINES (kevéssé jellemzőed dízel), azaz BELSŐ égésű motoros jármű.
Akkor az most ki lesz tiltva, vagy nem?
Ja, hogy a hibridek is majd "elektromosnak" fognak számítani?"
A hibrideknek jellemzően lesz + 5 éve a városokban, a Toyotának pedig több pénze a fejlesztésre, mivel nem fizet CO2 flottaszintű büntetést. Az sok pénz ám, a Jaguar-Land Rover 4 év alatt keresett annyit, mint amennyi kinéz neki 2021-ben. Mazda szintén bajban lesz, de a nagy gyártóknak is fájni fog (illetve a vevőknek, persze.)

Mivel alapanyag van, ezért akku is lesz. A tömegtermelés mindig letöri az árakat, elég, ha megnézed mibe kerül ma 1 kWh akkukapacitás és mibe került 10 éve.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2020.02.17. 14:27:57

@Arcade Macho: Szeretnék utána naponta virágot locsolni! :-)