Energia 4.0

A jövő energiája

Utolsó kommentek:

midnightcoder2 2020.05.29. 11:02:59

Ebben a zöld autózásban nem elsősorban az a zöld, hogy ma mennyivel környezetkímélőbbek az autók a mai akkumlátorokkal, hanem az, hogy ennek nyomán a gyártók ezerrel nekiállnak akkumlátort fejleszteni, ahelyett hogy a zsákutcás ősi robbanómotorokat próbálnák meg a lehetőségi határán túl tolni, amit csak trükkök százaival lehet megoldani, mint Pl. a Wolkswagenéké. Autó nélkül élhetne az emberiség - még ha szarul is - de ha hosszabb távon át akarunk állni szénről megújuló erőforrásokra, az nem fog menni a mainál sokkal-sokkal-sokkal jobb energiatárolási technológia nélkül.

Másrészt, a forgalommal járó ártalmakat leginkább úgy lehetne csökkenteni, ha a zöldek a tömegközlekedés helyett a homeoffice-t szorgalmaznák. Nincs az a tömegközlekedés ami kevesebb kibocsájtással járna, mint ha a polgár nem utazik feleslegesen naponta órákat az otthoni számítógépe és a céges számítógép között.

Bejegyzés: Újabb kormányzati lendület az e-mobilitáshoz

apro_marosan_petergabor 2020.05.15. 10:45:14

Szerencsére a folyamat megállíthatatlan.
Szépen terjednek az E kocsik, ami fékez:
- a magas áruk (megy ez még lejjebb...)
- a gyenge infrastruktúra (na, ez lassan fog fejlődni és drága)
- a hosszú töltési idő (ez is lassan fejlődik, fizikai okok miatt: nehéz 80kWh-t benyomni 5 perc alatt, ehhez "mindössze" 1MW töltő teljesítmény kell >> 1700A áram - 170 mm2-es réz töltő-kábel, 600V-os tötőfeszültségnél, jelenleg ilyen csatlakozó sincs... )
Lesz időszak, mikor nagyon elszaporodnak az EV-k, s egymásra fognak várni a töltőknél, a lassú töltés miatt, na akkor fog belassulni a folyamat - van egy 20 milliós autód, s 1-2 órát vársz a "benzinre"...)
Mindezek miatt egyelőre nagyobb jövőt jósolok a plugin hibridnek
Miért:
- 50-60 km hatótáv egy városban általában elég, azaz 95%-ban mehetsz villannyal
- ha nem, megy a benzinmotor
- ha van garázsod, otthon, kényelmesen éjjel feltöltöd, olcsón
- mikor mész le a tengerpartra, kineveted a tiszta EV-ket, amelyek tulajdonosai vöröslő fejjel várnak egymásra mondjuk Zágrábnál... majd Záránál, ha mondjuk Dubrovnik a cél...

Bejegyzés: Gellert kapott, de valójában megállíthatatlan az e-mobilitás terjedése

will 2020.03.09. 09:06:05

@igazi hős: " fordított egy cikket" - Nem hiszem, hogy fordítania kellett volna, hiszen konkrétan hazai statisztikák és saját E.ON-os területei adatok vannak benne, ez nem olyasmi, amihez angol cikkeket kellene fordítani, hanem jó eséllyel ért hozzá....

Bejegyzés: Amikor az egyirányú rendszer kétirányúvá válik – a napelemek terjedésének elosztóhálózati oldala

eßemfaßom meg áll 2020.02.22. 08:19:01

Azért valami történhetett az indexnél, egy ideje már nem csak netto megújulófelszopó posztokat tesznek címlapra. Valakinek elkezdett kifejlődni az agya náluk?

Bejegyzés: Amikor az egyirányú rendszer kétirányúvá válik – a napelemek terjedésének elosztóhálózati oldala

midnight coder 2020.02.21. 19:14:58

@Serény Vélemény: Mindenképp át kell építeni. Egyrészt mert semmi nem tart örökké, másrészt pedig egyre több dolog megy villanyról.

Bejegyzés: Amikor az egyirányú rendszer kétirányúvá válik – a napelemek terjedésének elosztóhálózati oldala

igazi hős 2020.02.21. 13:35:03

A poszter sosem foglalkozott a valósággal, csak fordított egy cikket? Nem volt értelme.
Csak a legfeltűnőbb "eltérések a valóságtól": amíg a helyi fogyasztást nem múlja felül a helyi termelés, addig az elosztónak nemhogy költsége vagy fejlesztési igénye nincs, de csökken a költsége; a házi erőművek termelése még jó ideig bőven alatta marad a rendszer képességeinek (800 MW forgó tartalék van a rendszerben); ha a vezérelt fogyasztást az éjszakai időszakról átteszed, azzal az éjszakai túltermelést növeled, azaz 0 közeli áramot csinálsz a napközbeni drága áramból. (A villanyautós, MAVIR-ból vezérelt töltésre visszatérünk, ha majd több 10-100 MW áramfelvételű autó lesz az országban, ami a többség 3-7 kW-os házi töltőjével nem mostanában lesz.)

Bejegyzés: Amikor az egyirányú rendszer kétirányúvá válik – a napelemek terjedésének elosztóhálózati oldala

Serény Vélemény 2020.02.21. 13:34:04

"A napenergia-termelés miatti feszültségproblémákat mindenképpen csak pótlólagos beruházásokkal lehet elkerülni. "

Hát igen, és ez az a pont, amikor az egész bukik, ugyanis hiába olcsóbb a napelemes áram elvileg, ha ki kell két falu/településrész között építeni hozzá a nagyobb terhelhetőségű hálózati elemeket, vastagabb vezetéket, nagyobb oszlopokat, új transzformátorokat.
Ráadásul mindegyiket roppant mód túlméretezve, hogy ha lehet, azér' öt év múlva se égjen le, mert a megtérülése lehet, hogy csak tizenévekben mérhető...

Bejegyzés: Amikor az egyirányú rendszer kétirányúvá válik – a napelemek terjedésének elosztóhálózati oldala

midnightcoder2 2020.02.21. 11:51:25

Mondjuk a hálózatot amúgy is fejleszteni kell, jönnek az elektromos autók, és ha ezt a CO2 mentes dolgot komolyan gondoljuk, akkor idõvel az elektromos fûtés is.

Bejegyzés: Amikor az egyirányú rendszer kétirányúvá válik – a napelemek terjedésének elosztóhálózati oldala

silent man 2020.02.15. 10:49:56

@GyMasa:
"Majd, ha értelmezhető mennyiséget lehet beszedni belőle, akkor le fognak hajolni érte.
De ettől még igen messze vagyunk."
Akkor miért beszélünk erről ennyit? Villanyautót mai is kapni, ha szerinted még évtizedekig marginális szereplő lesz, akkor miért érdekes az a jövedéki adó?

"Ha az autókban implementálva lesz a pontos, és hiteles mérés"
Olyan még nem volt, hogy azt ne lehetett volna okosba kikerülni.

"De végső esetben lehet simán az autópálya éves matrica elvét követve kiszabni egy évente 50 000 HUF_os átalányadót is."
Erre utaltam, hogy cseppet egyszerűbb az előre odaadott 1,5 millióból, meg adókedvezményekből elvenni, mint megpróbálni a lehetetlent.

"Kamu hibridekkel?
Meg veterán autókkal."
A veterán autózás az drága dolog, nem lesznek ott tömegjelenetek, a kamuhibridek (pl. PHEV SUV-k) felett pedig már megsuhintották a jatagánt.

"Nade egy hibrid autó az tulajdonkppen egy BENZINES (kevéssé jellemzőed dízel), azaz BELSŐ égésű motoros jármű.
Akkor az most ki lesz tiltva, vagy nem?
Ja, hogy a hibridek is majd "elektromosnak" fognak számítani?"
A hibrideknek jellemzően lesz + 5 éve a városokban, a Toyotának pedig több pénze a fejlesztésre, mivel nem fizet CO2 flottaszintű büntetést. Az sok pénz ám, a Jaguar-Land Rover 4 év alatt keresett annyit, mint amennyi kinéz neki 2021-ben. Mazda szintén bajban lesz, de a nagy gyártóknak is fájni fog (illetve a vevőknek, persze.)

Mivel alapanyag van, ezért akku is lesz. A tömegtermelés mindig letöri az árakat, elég, ha megnézed mibe kerül ma 1 kWh akkukapacitás és mibe került 10 éve.

Bejegyzés: Villanyautó töltése otthon: az éjjel soha nem érhet véget?

GyMasa 2020.02.14. 18:53:53

@silent man:
"Most akkor lehajolnak a jövedéki adóért, vagy nem?"
Majd, ha értelmezhető mennyiséget lehet beszedni belőle, akkor le fognak hajolni érte.
De ettől még igen messze vagyunk.
Ma a villanyautózás még a marginálisnál is kisebb...
" Sokkal egyszerűbb például a cigaretta és az alkohol adóját megemelni, mint kínlódni egy beszedhetetlen valamivel."
Mi a frászért lenne már beszedhetetlen?
Ha az autókban implementálva lesz a pontos, és hiteles mérés, ami kizárólag csak egy jogszabály megházásának a függvénye, akkor majd hoznak egy olyan törvényt.
Sőt, ahogy ugye az EU törvénykezésnél már eddig is látszott, az a legkevésbé sem érdekli őket, hogy annak van-e értelme, vagy mekkora erőfeszítésbe kerül megoldani.
De végső esetben lehet simán az autópálya éves matrica elvét követve kiszabni egy évente 50 000 HUF_os átalányadót is.
Arre meg ne merészeld azt írni, hogy behajthatatlan lenne :-)

"Akkor mivel fognak járni Európában?"
Kamu hibridekkel?
Meg veterán autókkal.
Azok már ma is teljes kivételt képeznek az összes ilyen törvény alól.
Még a zöldforradalomban élenjáró Németországban is.
Vagy lesz parasztlázadás, és fel lesznek hzva a villanyoszlopra a bölcs EU-s társadalom mérnökök.
Vagy csak simán el lesz nekik magyarázva/meg esznek véve kilora, hogy miért kell nem egszavazni.

" Szaporodnak a konkrét dátumok, amik után nem lehet belső égésű motorral szerelt autót forgalomba helyezni, és ki fogják tiltani őket egy csomó helyről : en.wikipedia.org/wiki/Phase-out_of_fossil_fuel_vehicles#Countries"
Emiatt majd akkor tapsikolj, ha ezek valóra is válnak.

"Róma, Athén, Madrid, Párizs 2025-től semmilyen dízelt nem enged be, de 2030-tól sok helyen a benzines is kívül marad. Az átmeneti időszak egyik nyertese a Toyota lesz, mivel a hibridek könnyebben teljesítik a flottaszintű CO2 elvárást."
Nade egy hibrid autó az tulajdonkppen egy BENZINES (kevéssé jellemzőed dízel), azaz BELSŐ égésű motoros jármű.
Akkor az most ki lesz tiltva, vagy nem?
Ja, hogy a hibridek is majd "elektromosnak" fognak számítani?

" Európában és a fejlett világban gyorsabb lesz a folyamat, máshol nyilván lassabb :
data.bloomberglp.com/bnef/sites/14/2018/05/annual-global-light-duty-vehicle-sales-1024x576.jpg"
Erre majd térjünk vissza 2040-ben!
Azért, ugye az megvan, hogy it több tízmilliós autószámról van szó évente?

"Akku meg lesz, ne aggódj."
Ja, és ELÉG akku is lesz majd?
Mert akku MOST is van, csak nincs elég.
Pedig most a teljes újautópiac maximum 2,5%-áról beszélünk...
"Régen benzint is a patikában lehetett kapni."
Persze, bár az akkori egy darab Karl Benz-nek nem volt nehéz kiszolgálni az igényeit.

Bejegyzés: Villanyautó töltése otthon: az éjjel soha nem érhet véget?

silent man 2020.02.14. 16:15:12

@GyMasa:

"szerinted nem fognak lehajolni a jövedéki adóért, majd ha már mondjuk az elektromos autók lesznek többségben?"
"Teljesen felesleges, mert a villanyautózás jelenleg, és a közepes távú jövőben is teljesen marginális résztvevő lesz."
Most akkor lehajolnak a jövedéki adóért, vagy nem? Sokkal egyszerűbb például a cigaretta és az alkohol adóját megemelni, mint kínlódni egy beszedhetetlen valamivel.

"eljesen felesleges, mert a villanyautózás jelenleg, és a közepes távú jövőben is teljesen marginális résztvevő lesz."
Akkor mivel fognak járni Európában? Szaporodnak a konkrét dátumok, amik után nem lehet belső égésű motorral szerelt autót forgalomba helyezni, és ki fogják tiltani őket egy csomó helyről : en.wikipedia.org/wiki/Phase-out_of_fossil_fuel_vehicles#Countries

Róma, Athén, Madrid, Párizs 2025-től semmilyen dízelt nem enged be, de 2030-tól sok helyen a benzines is kívül marad. Az átmeneti időszak egyik nyertese a Toyota lesz, mivel a hibridek könnyebben teljesítik a flottaszintű CO2 elvárást. Európában és a fejlett világban gyorsabb lesz a folyamat, máshol nyilván lassabb :
data.bloomberglp.com/bnef/sites/14/2018/05/annual-global-light-duty-vehicle-sales-1024x576.jpg

Akku meg lesz, ne aggódj. Régen benzint is a patikában lehetett kapni.

Bejegyzés: Villanyautó töltése otthon: az éjjel soha nem érhet véget?

GyMasa 2020.02.14. 14:48:36

@silent man:
Látom, neked sincs sok fogalmad, hogyan is működik az autóipar.
Ha az EU jogalkotói simán megpróbálják jogszabályokkal felülírni a fizika törvényeit, akkor szerinted nem fognak lehajolni a jövedéki adóért, majd ha már mondjuk az elektromos autók lesznek többségben?
Ezt ugye te sem gondolod komolyan?
A jövedéki adóban nem az autónkénti összeg számít, hanem a teljes, éves bevétel.

"Beszéljünk konkrétumokról."
Teljesen felesleges, mert a villanyautózás jelenleg, és a közepes távú jövőben is teljesen marginális résztvevő lesz.

" Mikor, mennyi autót, milyen teljesítménnyel, mindezt úgy, hogy a realitások talaján maradjunk, ami a villanyautók szaporodását tekinti. "
Ha a realitások talaján akarsz maradni, akkor erről felesleges beszélni, mert itt 20-50 éven belül egészen biztosan nem lesznek többségben az elekttromos autók.
Egyszerűen áltlalános iskolás matek.
1 milliárd autó van a Földön.
kb 70-80 millió új autó készül évente.
Ebből ma max 2 millió elektromos.
Számold ki, hány év alatt tudsz ezekkel az értékekkel ennyi autót lecserélni elektromosra.
(de vedd figyelembe, hogy az elektromosautók elterjedésének ma mégcsak nem is a rettenetesen drága áruk a fő akadálya, hanem, hogy egyszerűen NINCS elég akkumulátor még a mostani 2 milliónál többet építeni sem. Azaz, a jelenlegi akku-kapacitást 40x-esére kellene emelni. )

Bejegyzés: Villanyautó töltése otthon: az éjjel soha nem érhet véget?

silent man 2020.02.14. 10:09:59

@GyMasa: Fentebb belinkeltem annak a félkegyelműnek, az Uniós rendeletet. Az ilyen "írunk egy programot és telepítjük" nem úgy megy azért, valamint : mi a rossebnek. Aprópénzért kínlódni? Számold már ki, hogy a benzines autók hány forint jövedéki adót fizetnek havonta és átlagosan. Nincs 6000 forint. A támogatás meg 1,5 millió, az 250 hónap, több, mint 20 év. Én azt választanám, hogy 1,5 millió azonnal, nem pedig azt, hogy havi 6000 pénz.

"A felhasználó szempontjából nem mindegy, hogyha már elvileg sem képes a rendelkezésre álló kapacitás feltölteni a rendelkezésre álló időben az akkut."
Beszéljünk konkrétumokról. Mikor, mennyi autót, milyen teljesítménnyel, mindezt úgy, hogy a realitások talaján maradjunk, ami a villanyautók szaporodását tekinti.

Bejegyzés: Villanyautó töltése otthon: az éjjel soha nem érhet véget?

GyMasa 2020.02.14. 09:06:38

@silent man:
Csak attól függ, hogy melyik irányból nézed.
A szolgáltató irányából, amíg az infrastruktúra bírja, addig mindegy.
Itt csak akkor van baj, ha valaki "kiszámolja", hogy a magyar termelés 8GW, a villanyautó igény meg 7,9GW, és abból azt a következtetést vonja le, hogy "minden OK".
A felhasználó szempontjából nem mindegy, hogyha már elvileg sem képes a rendelkezésre álló kapacitás feltölteni a rendelkezésre álló időben az akkut.

Bejegyzés: Villanyautó töltése otthon: az éjjel soha nem érhet véget?

GyMasa 2020.02.14. 09:03:16

@silent man:
Nincs villanyautóm, szóval nem tudom, hogy mennyire elterjedt, hogy simán egy egyfázisú konnektorból töltöd az autódat, de van egy csúnya érzésem, hogy egyrészt nem sok ilyen lehet, másrészt bármennyi is van ilyen, azok már nem sokáig lesznek velünk.
Amúgy meg az autóban is lehet implementálni a mérést. Minden adat rendelkezésre áll már most is, csak egy programot kell írni, és telepíteni.

Bejegyzés: Villanyautó töltése otthon: az éjjel soha nem érhet véget?

Arcade Macho 2020.02.12. 08:57:37

@Csokis: "Közben, ha egy sima B30-as falra (biztos azzal dolgoznék, mert szemben a korszerű vázkerámiákkal, annak van hőtároló és zajszigetelő tömege) felteszel 20 centi hőszigetelést, akkor már U=0,18 W/m2K-nél jársz. "

az ablakra meg bentrol ha beraksz egy viharablakot (storm window az angolszaszoknal) akkor szerintem azzal meg jobban jarsz :)

Bejegyzés: Villanyautó töltése otthon: az éjjel soha nem érhet véget?

silent man 2020.02.10. 20:43:04

@molnibalage:
Origo... Az kemény. És te seggfejezel, te szerencsétlen...

Javaslom, hogy ne az ilyen szennylapokból tájékozódj, hanem valami hiteles forrásból, például az Unió hivatalos lapjából :

eur-lex.europa.eu/legal-content/GA/TXT/?uri=CELEX:32018R1832

Akkora böszmeséget beszélsz, hogy szavak sincsenek rá, legegyszerűbb, ha pdf-ben elolvasod.

Csak röviden :

- a rendszer nem extra, hanem a jármű fogyasztását monitorozó OBD eszköz
- a célja a gyártók flottaátlagának valós(abb) meghatározása
- 2020-tól is csak az új típusjóváhagyásokra vonatkozik, mehetsz a szalonba autóért nyugodtan
- az eszköz nem online, adatokat csak műszaki vizsgán lehet kiolvasni belőle
- az első műszaki vizsga a jármű 4 éves korában esedékes
- az adatokat szigorúan anonimizálni kell :

"6) A szabályozási laboratóriumi vizsgálati eljárásokból származó tüzelőanyag- és/vagy elektromosenergia-fogyasztási értékeket ki kell egészíteni a járművek valós körülmények közötti közúti használat során tapasztalt átlagos fogyasztására vonatkozó információkkal. Ezek az információk az anonimizálásukat, összegyűjtésüket és összesítésüket követően elengedhetetlenek annak értékeléséhez, hogy a szabályozási vizsgálati eljárások megfelelően tükrözik-e a valós körülmények közötti átlagos CO2-kibocsátásokat, valamint tüzelőanyag- és/vagy elektromosenergia-fogyasztást. Emellett a pillanatnyi tüzelőanyag-fogyasztásra vonatkozó információnak a járműben való rendelkezésre állása megkönnyíti a közúti vizsgálatokat."

Te mégis hogy gondoltad? Aki már ilyen autót vesz, az adózik, akinek nem ilyen van, az nem? Összekevered a szezont a fazonnal, pupák.

Hogy is szokták mondani? Vadász, vadász... te copni jársz ide?

Bejegyzés: Villanyautó töltése otthon: az éjjel soha nem érhet véget?

silent man 2020.02.10. 13:11:16

@Csokis: Tökéletesen igazad van, a mi falazatunk is 0,18 W/m2K, csak Porotherm + hőszigeteléssel. Ha újra építkeznék, talán Silkát vennék az egész házra, bár megkönnyeztem azt a pár méter falhoronymarást is :-(

Bejegyzés: Villanyautó töltése otthon: az éjjel soha nem érhet véget?
süti beállítások módosítása