Energia 4.0

A jövő energiája

Példamutató történet Kolumbiából: Medellín drogközpontból élhető, okos város lett

2020. január 24. 09:01 - energia4.0

Ha egy város, mint a kolumbiai Medellín, valaha rettegett kokainbárók székhelye volt, akkor a lakosság számára a legörvendetesebb változás az, ha egy évtized alatt 80 százalékkal csökken a gyilkosságok száma. Ám ez a pozitív trend vélhetően egyáltalán nem független attól a komplex fejlesztéstől, ahogyan a városvezetés a fenntarthatósághoz, az infokommunikációhoz és az energiagazdálkodáshoz viszonyult.

Medellín egész Dél-Amerika, sőt talán az egész bolygó egyik legsikeresebb okos város fejlesztését hajtotta végre az elmúlt évtizedben, különösen az utóbbi öt évben. Ez a bejegyzés erről a programról fog szólni, de ahhoz, hogy a változás erejét megértsük, érdemes egy kicsit felvázolni a kevésbé dicső múltat is.

Különösen azért, mert mostanában felfokozott érdeklődés övezi Pablo Escobar kolumbiai drogbáró, Medellín egykori urának életét. Nincs ugyan kerek évforduló a drogbáróval kapcsolatban - 27 éve lőtték le egy kiterjedt hajtóvadászat után egy medellíni háztetőn -, mégis mostanában írt róla könyvet a felesége, a szeretője, a fia, egy bérgyilkosa, de készült róla nagy sikerű spanyol film Javier Bardem és Penélope Cruz főszereplésével, illetve Narcos címmel egy Netflixen látható sorozat is, amely az őt üldöző amerikai ügynököket állította a film középpontjába.

Bűnöző vagy Robin Hood?

Pablo Escobar valóságos „állam az államban” helyzetet alakított ki Medellínben, a 2,5 milliós észak-kolumbiai városban. Mivel a kokainkereskedelemből hatalmas összegeket halmozott fel, fénykorában állítólag napi 60 millió dollár nyereséget termelt, a sok kokaindollárból jutott a környék szegényeinek is.

Ráadásul Escobarba valamennyi szociális érzék is szorult. A környék szegény lakosságának sokszor készpénzt osztott, kórházat, iskolát, templomot, lakónegyedet épített, így sokan egyfajta modernkori Robin Hoodként tisztelték, ezért egyáltalán nem segítettek a hatóságoknak kézre keríteni őt.

Mindez az adakozás ugyanakkor nem semlegesítette szörnyű gaztetteit, pár év alatt rengeteg ártatlan ember halálát okozta, amikor például meg akarta gyilkolni az őt elszántan üldöző Cesár Gavíria kolumbiai elnököt, akkor egy egész Boeinget felrobbantott, amelyen egyébként nem is volt rajta az elnök, de 109 civil meghalt.

medelline2.jpg

Az intelligens város

Ilyen előzmények után különösen érdekes, hogy a mai Medellín az egyik legkomplexebb okos város (smart city) program helyszíne. A Medellín Ciudad Inteligente nevű átfogó fejlesztés 50 kisebb program összefoglaló elnevezése, amelyek középpontjában a tudás, az egészségügy és az energiagazdálkodás áll. A városvezetés ezeket a területeket ráadásul integráltan kezeli, és nem szégyell külföldi mintákat követni és segítséget kérni.

Az okos megoldások, az ICT (infokommunikációs) fejlesztések a gyenge egészségügyi infrastruktúrát is pótolják olykor. Természetesen nem lehet mindent az „internetről” megtudni, de az „orvos válaszol” tanácsadás azoknak a kolumbiaiaknak segít sokat, akiknek akár egész napi keresetüket elvinné, hogy bejussanak egy kórházba. Ők a város szegénynegyedeiben is elhelyezett számítógépeket és wifi-hozzáférést ingyenesen használhatják. Ennek a programnak Buen Comienzo (megfelelő indulás) az elnevezése és a számítógépek mindenféle tudásszerzésben, ügyintézésben és álláskeresésben is segítenek.

Energia, környezetvédelem

A metropolisz egy völgyben helyezkedik el, így a gyorsan benépesedő városban nagy probléma a légszennyezettség, az elégtelen hulladék-gazdálkodás és a kapacitásproblémákkal küzdő energiaellátás. A város ezért egy összetett programba kezdett az angol Exergy Limited nevű céggel.

A La Pradera hulladéklerakó egy 382 hektáros terület a közeli Don Matías településen, eredetileg 50 évre tervezték, de a vártnál gyorsabban telt meg, így változtatni kényszerült a város. Az Aburrá-völgy egész területéről ideérkező, napi 3500 tonna hulladékot egy rendkívül intelligens rendszer hasznosítja.

A díjnyertes szisztéma részei többek között egy hulladék-újrahasznosító üzem, egy szennyvíztisztító telep, valamint az újra nem hasznosítható hulladékkal, mint alapanyaggal működő hőerőmű, ahol villamos- és hőenergiát lehet előállítani. Hogy az újrahasznosítás a lehető legteljesebb legyen, a salakanyagból is készülnek olyan termékek, amelyek felhasználhatók a medellíni építőiparban.

A hatásfok dél-amerikai viszonylatban kimagasló. A szilárd maradékanyagok nagy hatásfokú energia- és hőforrásként történő felhasználása Észak-Európában akár 90 százalékos is lehet, Kolumbia itt még nem tart, de a Waste2Energy program, a maga havi 90 ezer tonnányi anyagának 83 százalékos hasznosításával így is nagyon sokat segített a város levegőjén és költségvetésén.

Autóstop

Bár a lelkes cikkek szerint a kolumbiai program a New York-i, vagy a tel-avivi programok minőségével vetekedik, sajnos Medellínben még így is probléma a légszennyezettség.

Ezért itt is bevezették a világszerte ismert módszert a forgalom és a szennyezés elleni harcban, vagyis az autók felének kitiltását. Medellínben pico y placa a rendszer elnevezése, amely szerint egy adott napon csak bizonyos számokkal végződő rendszámú autók használhatják a közutakat a városban.

 medelline.jpg

Az okos appok

A smart city koncepcióban természetesen sok egyéb, ilyenkor használt ICT-fejlesztés is található, a mentők, a rendőrök és a tűzoltók például közös, új, intelligens vészhelyzeti platformot kaptak, amely nagyban csökkentette a várakozási időt a segítségnyújtásoknál. Talán ennek is köszönhető, hogy az említett mértékben javultak a biztonsági és bűnügyi statisztikák.

Az pedig inkább a mindennapi ügyintézéseket egyszerűsíti, hogy a lakosok telefonos szöveges értesítéseket kaphatnak, ha forgalmi szabálysértést követnek el, vagy ha közeledik a közüzemi számla, az önkormányzati adó befizetési határideje, vagy éppen egy közlekedési pénzbírság kifizetése esedékes.

Itt szeretik a legjobban

Végül egy érdekesség. A McKinsey tanácsadócég a dél-amerikai okos város programokról készített egy összehasonlító tanulmányt. Megállapítása szerint ugyanis a smart city programok rendkívül fontosak lesznek a következő évtizedekben, mert 2050-re már akár a dél-amerikai lakosság 90 százaléka is városokban élhet.

Nos, az összehasonlított több tucat város közül a lakosság a legjobban Medellínben elkötelezett az okos város program iránt. A maximum 30 pontos elfogadottsági indexben mérték a tudatosságot, a használati gyakoriságot és a lakossági elégedettséget is.

Latin-Amerikában Medellín 17,8 ponttal nyerte meg a versenyt, megelőzve Santiago de Chilét (17,3) és Mexikóvárost (15,9).

Azt a kérdést már nyitva hagyja a tanulmány, hogy Medellín azért nyert-e, mert valóban ez a legjobb program, vagy azért, mert lakossága nagyon fiatal és a fiatalok körében általában is nagyobb nyitottság észlelhető az ilyen, nagyrészt digitális programok iránt.

1 komment
Címkék: smartcity

A bejegyzés trackback címe:

https://ajovoenergiaja.blog.hu/api/trackback/id/tr4815424268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

steery 2020.01.24. 10:33:28

Az elégedettség relatív fogalom. Ha a város nagyon mélyről indult és rövid idő alatt sokat javult a nagyon rossz helyzet, akkor logikus, hogy a lakosok nagyon elégedettek lesznek a változásokkal.
Gondolom a rendszám szerinti időhöz kötött járműhasználat már kitermelte azokat a szolgáltatásokat, amik lehetővé teszik az interneten keresztüli telekocsi használatot, így a korlátozás nem akadályozza az emberek közlekedését.
Kérdés: mi van a tömegközlekedéssel? A cikkből kimaradt, milyen a buszok, villamosok, metrók használata? Vannak bérelhető bubi biciklik?