Energia 4.0

A jövő energiája

A világ egyetlen, teljesen napenergiával üzemelő vasútvonala

2019. december 12. 09:00 - energia4.0

Vonatközlekedés pusztán nappanelekkel? Sajnos még nem terjedt el ez a megoldás, mindössze egy 3 kilométeres, teljesen egyenes sínszakaszon működik. De a lényeg, hogy létezik már olyan vasút, amelyik pusztán a vagonok tetejére és az állomásokra szerelt napelemeit használja a haladáshoz.

Ausztráliában már van olyan vasúti szakasz, amely egyáltalán nem használ más energiaforrást, csak a megújuló napenergiát. Így szól az örömteli mondat, bár a Byron Bay Railroad Company vasútvonalának részletei egyelőre még csak egy pilot projektet sejtetnek:

mindössze 3 kilométeren, maximum 25 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedik.

Ausztrália legnépesebb tartományában, a Magyarországnál kilencszer nagyobb területű, de így is csak 7 millió ember lakta Új-Dél-Walesben óriási távolságok vannak. A legnagyobb városok milliós metropoliszok, Sydney és Brisbane, de közöttük (Brisbane-hez közelebb) létezik egy nagyon hangulatos, mindössze 132 kilométer hosszú történelmi vasútvonal. A két végpontjáról nem valószínű, hogy túl sokan hallhattak, hiszen a Casino és Murwillumbah nevű városok önmagukban nem túl jelentősek, egyikben sem laknak még tízezren sem. Ám a Casinóból induló vasútvonal rendkívül népszerű, több nagyon szép, felújított, de régi formájában megőrzött vasútállomás szegélyezi. És ezen a vonalon található az említett napenergiás vasút is.

byron_ay_train_1_facebook.jpgForrás: Byron Bay Train Facebook

Maga az ominózus „napos” szakasz ennek a vonalnak egy része, egy Byron Bay nevű kistelepülést köt össze a tengerparttal, vagyis egy nagyobb szállodával és a hozzá tartozó stranddal. Valódi haszna is van, sokan használják és vesznek rá bérletet (tíz utazás csak 27 dollár,  a szólójegy 4 dollár), de a rengeteg utast elsősorban világhírnevének köszönheti, mert erről a vonatszakaszról mondják azt, hogy a világ egyetlen, teljesen napenergiával működő vasútvonala.

Még nincs két éve, hogy az első próbaüzem lement, de már túl van a vonal a 100 ezer utason, pedig a kis kétvagonos vonatra száz ember egyszerre már csak nagy jóindulattal zsúfolódhat össze. A vasút amúgy nyilván rá is megy a nemzetközi hírnévre, vannak például olyan 28 dolláros jegyek is, amihez már egy korsó sör és egy steak is jár. Távolról is nagyon sokszor jönnek érdeklődő iskolások és más csoportok.

A projekt számos díjat is kapott, főleg Ausztráliában, de globálisan is hódított mindenféle fenntarthatósági, mobilitási és közlekedési innovációs versenyen. A sztori tényleg jó. Új-Dél-Walesben meleg van, évente 200 felett van a napsütéses napok száma. Ezen a szakaszon régebben Cummins márkájú, amerikai dízelmotorkocsik közlekedtek. (Amolyan vésztartalékként az egyik még bevethető a mai napig, vagyis áramszünet esetén kimentheti az utasokat). A rendszer – mint az előbbiekből is kiderülhet – csatlakozik a helyi hálózathoz, de az önellátás nem túlzás, sőt, mint a cég honlapja is bemutatja, valójában a panelek sokkal több áramot állítanak elő, mint amennyit maga a vonat elhasznál.

A napenergiás vasút ötletét egy nonprofit cég karolta fel, amelyik egyrészt ügyesen csapott hírverést, másrészt azt hirdeti, hogy mindezt „nagyban is lehetne játszani”. A technológia nem bonyolult, a kocsik tetején szép, legörbített nappaneleket helyeztek el, ahogyan a két végállomás melletti melléképületek tetején is. A napelemek egy 220 kilowattos elektromos motort hajtanak meg, amely minden szükséges energiaigényt kielégít.

byron_bay_train_facebook.jpgForrás: Byron Bay Train Facebook

Az is megkönnyíti a vasút meghajtását, hogy a pálya elég egyszerű, csak egyetlen rövid kanyar található rajta, de mielőtt leszólnánk, valójában nagyon szép az útvonal, még egy kis tavakon átívelő hídon is áthalad a vonat.

A vonat - karácsony napját leszámítva - egész évben jár, és egy nap viszonylag sokszor fordul (a menetidő mindössze 7 perces), viszont a sötétben már nincs közlekedés, a menetrendben 17 óra körül van az utolsó járat.

A felújított kocsikra nagyon vigyáznak, ausztrál szigorral és persze politikai korrektséggel minden állatot leparancsol a kalauz, de vakvezető kutyával azért fel lehet szállni.

A vonat amúgy tényleg olyan, mint egy iskolai kirándulásokra elkészített fenntarthatósági makett, hiszen minden, de minden a megújuló rendszerek sajátosságait mutatja, például a fékezésből is visszanyeri a rendszer az energiát. Az energiafogyasztás csökkentése érdekében az összes világítás takarékos LED-es lámpa, de sokszor ezeknek sem kell világítaniuk.

Maga a rendszer tényleg „pluszos”, vagyis a vasúti és állomási tetőtéri napelemekből előállított villamos energiából bőven jut a hálózatba is, de a felhős napokon, vagy az éjszakai karbantartási műveletek során lehet használni a vonat feltöltött akkumulátorait is.

https://byronbaytrain.com.au/

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ajovoenergiaja.blog.hu/api/trackback/id/tr215347840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

steery 2019.12.12. 12:13:12

A vasúti síneket végig tetővel kéne befedni, amin napelemek vannak. Ezek áramát szedi a mozdony, a plusz energiát akkumulátorokba táplálják az éjszakai üzemhez.

odod94 2019.12.12. 13:08:57

A királyerdei kisvasúton 6 éve jár Vili, a napelemes motorkocsi.

odod94 2019.12.12. 13:10:01

Elnézést, királyréti, nem királyerdei.

komolytalan samu 2019.12.12. 13:36:58

Ha ez az egyetlen, akkor Pest megye Ausztráliában van!!! Hozzáteszem a Kismaros-Murwillumbah-Királyrét útvonal nem csak gyönyörű, de a cikk állításával ellentétben nem 3, hanem 11 kilométer, igaz a tengerpartot elcsalták a gxcik a végén.

www.kisvasut.hu/view_cikk.php?id=2127&rfa=72

Kérdés: ha valakit tényleg, őszintén érdekel az alternatív energia, meg közlekedés, az hogyan nem tud erről? Egy dolog rátalálni valami zöldoldalon az ausztrál vonatra és lefordítani a menőséget, de amikor már évek óta működik a fővárostól alig több mint fél órányi vonatútra egy hosszabb ugyanolyan vonat, attól az egésznek lesz egy ilyen kínos érzete, amiben online likelovagok akarják megváltani a világot, szigorúan a moniitor előtt.

ps: simán lehet, hogy igazságtalan vagyok, de az utóbbi időben a megjátszott, tudatlan zöldeskedés annyi példájával találkozom, amire harapok.

Gazz 2019.12.12. 13:45:12

Van napelemes kisvasút Magyarországon is. Vagy a királyréti, vagy a lilafüredi, már nem emlékszem pontosan.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.12.12. 15:53:47

@steery: Miért kellene tető? A két sínszál közötti távolság egységesen 1435 mm (+/- pár mm), ide simán bepasszolnának az 1400 mm széles napelemtáblák.

Ide mit kell írni? 2019.12.12. 18:27:35

Nem jártam arra de ott is a vonatról a sinek közé szarnak ? ..... Az jót tenne a napelemnek.

Egyébként hidogéncellás vonat mért nincs ( min a kamion meg az autó ) vagy hidrogénes akksi otthonra ? Napelemel szétbontom a vizet neppal , este meg ha kell elégetem a hidrogént ( jogdíjat kérem.. )

will 2019.12.12. 20:23:57

@komolytalan samu: a királyréti nem full önellátó, csak kiegészíti a napelem. Az ausztrál a megállókban levő napelemparkkal pluszra is termel, és minden körben a napelemes megy, nem csak "mutiba" néha. Ezzel együtt le a kalappal mindenki előtt, aki részben vagy egészben fotovoltaikusra fejleszt, ha megteheti. Szerencsére kiegészítő üzemű azért már sok ilyen erdei vasútnál van.

steery 2019.12.13. 13:00:19

@Balogh Zsolt: A sínek nincsenek két oldalon átjárhatatlan kerítéssel védve, hogy az emberek, állatok, mezőgazdasági gépek átmászhassanak rajtuk. Plusz a vonatok WC-i a sínekre fröccsentik a trutyit menet közben. Plusz időnként a pályamunkásoknak ellenőrizniük kell a sínek, talpfák, kőtörmelékek állapotát. Plusz a fémtolvajoknak sokkal könnyebb dolguk lenne, ha még egy létrát se kéne vinniük, hogy fölmásszanak az értékes napelemekért a tetőre.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.12.15. 14:38:26

@steery: Nem több a gond vele, mint a tetővel. A tetőről is ugyanúgy el lehetne lopni a napelemeket. A világ fejlettebb részén pedig többnyire csak zárt rendszerű WC-k üzemelnek már, gondolom a napelemes vonat is egy jobb környékre kerülne...

steery 2019.12.16. 11:26:36

@Balogh Zsolt: Hát igen, az jelentősen behatárolja a fejlesztési lehetőségeket, ha az állampolgárok, akiknek szánják őket, tolvajok, trehányak és nem vigyáznak a dolgokra, nem becsülik meg őket és mindent tönkretesznek maguk körül. Az ilyesmi ellen érzékelőket, riasztókat kell felszerelni mindenhová és készenlétben tartani az állomásokon gyors reagálású biztonsági erőket, hogy szükség esetén sínautóval a helyszínre roboghassanak és megküzdjenek a barbárokkal. Végeredményben egy civilizáció technikai fejlettsége nem választható el az emberek erkölcsi fejlettségétől. Ebbe a megélhetési bűnözés is beletartozik, ami a rablókapitalizmus fontos tünete.

delejezoe 2019.12.16. 23:02:59

Összesen hat kilométert tesz meg, harmincas átlaggal, majd 25 percet töltekezik azon a végállomáson, ahol a napelemek vannak. Délelőtt 10-től délután ötig. Azok már csak gyakorlati kérdések, hogy eljussunk oda, hogy hajnalban bevisz Érdről Kelenföldre 10-12 perc alatt, majd este vissza, de igen súlyos gyakorlati kérdések.
süti beállítások módosítása